Deel dit artikel
-

Advertentiebudget Amazon naar 2 miljard dollar

Amazon en Samsung waren vorig jaar de snelst groeiende adverteerders op de Amerikaanse markt, zo blijkt uit cijfers van AdAge. De totale markt was vorig jaar goed voor 104,5 miljard dollar.

Dat Amazon en Samsung veel adverteren, niet alleen online, maar ook via andere media, komt omdat ze concurrenten proberen te verslaan. Samsung hoopt vooral marktaandeel te veroveren ten koste van Apple, Amazon probeerde vorig jaar vooral zijn Kindle-e-readers en -tablets aan de man te brengen. De bestedingen van Amazon stegen naar twee miljard dollar. Alleen Google gaf eerder zoveel advertentiegeld uit.

Voor het overige groeit de Amerikaanse advertentiemarkt maar matig. De auto-industrie gaf 12,9 procent meer uit, maar dat geld kwam vooral van Japanse en Zuid-Koreaanse merken als Honda, Nissan en Kia. De farmaceutische industrie gaf minder uit.

Opvallend is dat adverteerders vooral experimenteren met nieuwe advertentiemedia als online video en sociale media, die lang niet altijd goed te meten zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel

Beide bedrijven zagen hun omzet in 2012 ook flink stijgen (Amazon ~ +25% en Samsung ~ +12%). Wel is de omzet groeit voor Amazon al enkele jaren aan het dalen. Daarnaast neemt ook de winstgevendheid van beide ondernemingen af. Maar dat had mogelijk erger geweest zonder deze agressieve promotie campagnes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond