Deel dit artikel
-

Advertenties steeds vaker geblokkeerd door Chrome

Online advertenties worden in toenemende mate geblokkeerd en Googles Chrome lijkt daar in hoofdzaak verantwoordelijk voor. Dat blijkt uit een studie van Pagefair en Adobe.

Bijna vijf procent van de internetgebruikers blokkeert advertenties met zogenoemde ad blockers. Een kwart van die gebruikers komt uit de VS. Vooral jongeren tussen 18 en 29 maken er gebruik van.

In het afgelopen jaar is het gebruik van deze software met 69 procent gestegen, en Googles Chrome lijkt met name verantwoordelijk voor die groei omdat daarmee makkelijk bepaalde add-ons (toevoegingen) kunnen worden geïnstalleerd. Van de ad blocker-gebruikers heeft 63 procent Chrome en 26 procent Firefox. De andere browsers Opera, Safari en Internet Explorer zijn in de minderheid.

Als reden geven gebruikers op dat zij liever geen advertenties zien, dertig procent vindt ze ‘te indringend’. Weer anderen maken zich zorgen over hun privacy.

Deel dit bericht

4 Reacties

Remi van Beekum

Mijn gevoel zegt dat correlatie hier wordt verward met causaal verband. Ik heb sterk het gevoel dat de internet-savvy gebruikers Chrome gebruiken én snappen hoe ze ads moeten blocken.
In veel andere browsers heb je ook plugins die volgens mij precies het zelfde werken.

Paul

Wat een raar ‘nieuws’-bericht.

Als ik het goed lees worden die advertenties nog steeds geblokkeerd door bijvoorbeeld AdBlocker, die zijn geïnstalleerd door de gebruiker en niet door Chrome zelf.

De volgorde is: Een GEBRUIKER wil advertenties blokkeren. Een AD BLOCKER kan dat voor hem doen. Deze wordt geïnstalleerd in de BROWSER (bijvoorbeeld CHROME). Chrome faciliteert daarbij alleen en doet niets uit zichzelf. Chrome is blijkbaar het gebruikersvriendelijkst om die add-ons te installeren.

Kan het ook zo zijn dat er in de groep gebruikers van Chrome meer mensen zijn die een hekel hebben aan advertenties?

Kan het zo zijn dat PageFair en Adobe belangen hebben bij het aanwijzen van Google als ‘schuldige’?

(Het grappige is dat Google een browser maakt waarin je gemakkelijk een AdBlocker kan installeren die dus slecht is voor hun eigen core-business. Maar daar vinden ze vast wel weer een eigen oplossing voor.)

Jorn

Gek genoeg is de enige die daar écht baat bij heeft… Google zelf.

Jorn

@Paul: het is juist helemaal niet slecht voor hun core business. Ze faciliteren hiermee als Google de optie om te blokkeren in een browser op willekeurige sites, maar wanneer jij een zoekactie in Google doet, dan presenteert die netjes SEA resultaten. Daarmee maakt het haar eigen producten relevanter en kan dat voor Chrome perfect onderbouwen. Het maakt haar eigen kanaal straks theoretisch het enige kanaal wat relevante ads toont.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond