Deel dit artikel
-

Afmelden.nl van start, met acuut Europees bereik

Startup Afmelden.nl helpt iedereen zich zo snel en eenvoudig mogelijk uitschrijven voor abonnementen op kranten, tijdschriften maar ook bij verzekeraars, mobiele telecombedrijven en verzekeraars. “Minstens duizend bedrijven per land”, zegt oprichter Maarten Roelofs over zijn nu al internationale initiatief.

Nog geen week zijn de sites live en nu al weten duizenden consumenten in binnen- en vooral buitenland de nationale afmeldsites te vinden. Puur op basis van webpagina’s die goed zijn te vinden door Google. “De term Opzeggen in combinatie met een bedrijfsnaam is een enorm populaire zoekopdracht.”

Vandaag zijn Roelofs en compagnon Sandra Hofstede live in acht landen. Volgende week zijn dat er elf. En eind dit jaar is heel Europa afgedekt met sites als Afmelden.nl en -.be, Opsig.dk, Abmelden.de, Cancel.my en Cancellare.it.

Het systeem werkt eenvoudig. Een consument gaat naar de site en zoekt naar het bedrijf waarbij hij een abonnement heeft om te annuleren. Daar krijgt hij de keuze om op te zeggen per brief, aangetekende brief, telefoon of e-mail (voorbeeld: opzeggen KPN).

Afmelden.nl verstuurt de brieven gratis en routeert de belletjes naar de callcentra ook gratis. De consument betaalt vooralsnog niets. Roelofs: “We hebben een aantal verdienmodellen op het oog, maar de komende maanden is de dienst gratis.”

Het werkkapitaal komt van de ondernemers zelf en investeerders Martijn Eier (eigenaar cloudprinter Foprico) en telecomkenner Leonard Wolters. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de duizenden brieven kunnen worden geprint en verzonden en dat de telefoontjes goed worden afgeleverd. Maar daar eindigt het niet. Ieder telefoongesprek dat iemand pleegt om zich af te melden, wordt opgeslagen en per e-mail naar hem opgestuurd. Zo heeft hij het bewijs van opzegging.

Een team van in totaal zo’n vijftig vrijwilligers en freelancers graast alle doellanden af. Van ieder bedrijf wordt in kaart gebracht welke opties er zijn om een klantrelatie te beëindigen. Die opties worden allemaal aangeboden op de bedrijfspagina op de nationale afmeldsites.

“De filosofie hierachter is dat vaste, langlopende contracten niet meer van deze tijd zijn. Maar ook dat abonneren veel makkelijker is dan annuleren.”

Behalve ‘gewone’ abonnementen wil Afmelden.nl, en diens internationale zusjes, ook de schrapplek zijn voor online discussieforum en zelfs profielensites als Facebook.

Foto: Munir Hamdan (cc)

Deel dit bericht

9 Reacties

Marcel Broek

Heel interessant concept, succes in ieder geval!

Dion

Handig. Kunnen ze je direct een betere aanbieding doen en verdienen aan provisie.

Rutger van den berg

Veel succes Sandra / Maarten erg creatief!
Wordt een succes dit!

Joris

Een beetje meer redactie kan geen kwaad Emerce! “De systeem”, “Iedere telefoongesprek”, “Een team […] worden afgegrazen”. Dat kan beter!

Robert

Super verhaal Sandra en Maarten! Veel succes!

Jochem Vroom

Heel leuk en creatief idee!

Erwin Boogert

Dank Joris

Petra

Goed initiatief, alleen werkt de url afmelden.nl niet…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond