Deel dit artikel
-

Ahold krijgt met Delhaize digitale pionier

De supermarktgroepen Delhaize en Ahold hebben fusiegesprekken aangeknoopt ‘op het hoogste niveau’, zo meldde de Belgische krant De Tijd zaterdag op gezag van meerdere bronnen. Niet alleen passen de bedrijven bij elkaar, in digitaal opzicht zijn de Belgen zelfs al een stapje verder.

Albert Heijn mag dan recentelijk ophaalpunten in België hebben geopend, naast een webwinkel, met een dertigtal vestigingen heeft het concern er niet echt een noemenswaardig marktaandeel. Maar met de combinatie van 22 procent marktaandeel van Delhaize zou Albert Heijn Colruyt als Belgisch marktleider kunnen passeren. Internationaal komt Ahold-Delhaize zelfs op een vijfde plaats te staan, onder grote namen als Walmart, Tesco en Target. Het lijkt de zoveelste poging om samen te werken, want beide concerns hebben al eerder aan elkaar geroken.

Delhaize werd in 1867 opgericht door Jules Delhaize en zijn broers in Ransart, niet ver van Charleroi. Tegenwoordig is de Delhaize Groep actief in België, Luxemburg, Griekenland, Bulgarije, Servië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Roemenië, Indonesië en de Verenigde Staten. In totaal beschikt het concern over 2673 winkels, waarvan 775 in België.

En al zes jaar verkoopt het bedrijf al zijn boodschappen online. Onder meer via de wijnshop Delhaizewineworld.be en Caddyhome.be, een boodschappendienst die thuis bezorgt. Delhaize was zelfs de eerste Belgische supermarktketen die zijn complete assortiment ging verkopen op internet. Een eerste mobiele app kwam er in 2011. In 2013 lanceerde Delhaize een tweede app Delhaize Duel, die antwoord geeft op de vraag ‘Wat eten we vandaag?’.

Maar daar is het niet bij gebleven. In 2012 installeerde Delhaize al eens zeven zogeheten cubes op publieke plaatsen met veel passanten: blokvormige reclamezuilen met posters waarop een klein deel van het assortiment van de supermarkt is te zien. Ieder product voorzien van een QR-code die verwijst naar Delhaize Direct.

Delhaize is naar eigen zeggen ook de eerste voedingsdistributeur in België die Beacon-technologie in de supermarkt heeft gehaald. In de zomer van 2014 werd een test gelanceerd in tien Delhaize-supermarkten. De plannen zijn om deze technologie breed uit te rollen.

In 2014 begon Delhaize België ook met betalingen via smartphone. Wanneer alle producten van een klant gescand zijn, verschijnt er een QR-code op het scherm van de betaalterminal aan de kassa. Via een specifieke applicatie kunnen klanten de code scannen, hun pincode ingeven en zo de transactie bevestigen.

Eerder dit jaar werd ook intern een digitaliseringsslag gemaakt met Google for Work. De communicatie tussen de hoofdzetel in Brussel en de 36 buurtwinkels in eigen beheer gebeurt nu volledig elektronisch. De winkelmanagers kunnen een beschadigde partij goederen bijvoorbeeld meteen per smartphone melden, inclusief foto.

Het jaarverslag over 2014 (pdf) geeft niet direct inzicht in de omzet van de digitale activiteiten, maar CEO Frans Muller laat weten dat de digitale activiteiten dit jaar de hoogste prioriteit krijgen. Het aandeel van de onlineverkoop moet worden versneld.

Een eventuele fusie met Ahold zou vooral gunstig kunnen zijn voor bol.com, die er ruim 700 afhaalpunten in België bij zou kunnen krijgen. De gesprekken tussen beide bedrijven bevinden zich overigens nog in een ‘oriënterend stadium’.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Digitaal liggen er mooie kansen, fysiek vraag ik me wel af of hiermee de AH strategie in België onder druk wordt gezet. Met de komst van Albert Heijn in België verovert men daar stilaan een steeds groter marktaandeel, juist ten koste van Delhaize. Stopt die uitrol met nieuwe AH vestigingen met een eventuele fusie of zet men samen de concurrentie (Colruyt en Carrefour) nog verder onder druk? Ik denk overigens dat de grootste kansen van deze combinatie liggen in een verdere internationale expansie in de EU en Azië (en vooral Afrika).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond