Deel dit artikel
-

Google blijft de advertentiemotor van moeder Alphabet

Alphabet, de moedermaatschappij van Google, verraste de markt vanavond met goede cijfers. Analisten hadden gerekend op een omzet van 20,75 miljard, het werd 21,5 miljard. De nettowinst steeg van 3,9 miljard naar 4,9 miljard. Wederom grotendeels dankzij advertenties.

De cijfers zijn een meevaller. Het vorige kwartaal viel niet echt goed bij Wall Street. De koers van het aandeel daalde 5 procent nadat het bedrijf de hooggespannen verwachtingen niet waar kon maken.

Google is nog altijd goed voor nagenoeg de volledige omzet van de moedermaatschappij: 21,3 miljard komt van Google vandaan. 19 miljard daarvan betreft advertentie-inkomsten. De advertentieomzet steeg met 21 procent.

Google doet het niet zo goed als Facebook, dat veel meer advertenties binnenhaalt, maar de resultaten vallen niet tegen. Er werd nog altijd 37 procent meer geklikt op advertenties dan een jaar geleden. Google verdient wel minder aan die kliks, 2 procent minder dan vorig jaar.

Mobiele zoekadvertenties groeiden het snelst: 63 procent vergeleken met vorig jaar. De helft van alle zoekopdrachten komt tegenwoordig dan ook van mobiele apparaten.

De overige activiteiten van Alphabet – zoals Google Fiber, Nest, Calico, Verily en Google Ventures – brengen niet meer dan 185 miljoen dollar op, al is dat meer dan analisten hadden verwacht. Vorig jaar om deze tijd genereerden deze activiteiten nog geen 74 miljoen dollar. Google verliest behoorlijk wat geld aan deze ‘moonshots’: 859 miljoen dollar het afgelopen tweede kwartaal.

Alphabet neemt ook nog steeds meer mensen aan. Dit jaar zijn dat er alleen al tweeduizend. Het totaal komt daarmee op ruim 66.000.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn Dirkx

Lijkt me ook een spin-off van het verdwijnen van “de rechterkant”. De uitrol daarvan is eind februari gestart, dus in Q2 pas echt volledig in operationeel. Een zelfde, maar waarschijnlijk lichter effect wordt verwacht van expanded text ads. Hierdoor worden de eerste organische resultaten nog wat verder naar beneden geduwd, waardoor (naast smartphones) ook op standaard laptops enkel nog advertenties boven de vouw zichtbaar zijn. Expanded text ads zijn sinds deze week integraal beschikbaar, vanaf 26 oktober verdwijnen de standaard tekstadvertenties.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond