Deel dit artikel
-

Amazon.com sluit haar callcenter in Den Haag

Amazon European Services BV, een honderd procents dochteronderneming van online warenhuis Amazon.com , heeft aangekondigd het Europese callcenter te verplaatsen van Den Haag naar het Britse Slough en naar het Duitse Regensburg. De 240 werknemers in Den Haag krijgen een overplaatsing aangeboden naar de nieuwe vestigingen, die beiden worden uitgebreid.

Hoe groot de uitbreiding zal worden, is nog niet door Amazon bekendgemaakt. De werknemers zijn afgelopen vrijdag op de hoogte gesteld van de beslissing. Het is nog niet duidelijk of ze mee willen verhuizen. "Het is voor Amazon makkelijker om daar haar callcenters te vestigen, aangezien in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland kantoren van Amazon zijn gevestigd. Amazon wil meer werknemers die de oorspronkelijke taal spreken van het land waar ze gevestigd zijn. Het is gewoonweg te duur om in Nederland de arbeidskrachten te behouden," zegt woordvoerster Floor Verhees van Amazon. Daarnaast speelt het feit dat Amazon in beide landen sites heeft draaien ook een rol.

Het merendeel van de ongeveer achttienhonderd werknemers van Amazon.com in Europa werkt in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. "We streven continu naar een hoger rendement en zijn erg tevreden met de ontwikkeling en de groei van meer dan honderd procent van onze internationale opbrengsten in dit kalenderjaar", aldus Diego Piacentini, Senior Vice President en Internationaal General Manager van Amazon.com. "We staan volledig achter onze strategie voor heel Europa en hopen onze klanten in Europa beter dan ooit van dienst te kunnen zijn." De maatregel maakt mogelijk deel uit van het herstructureringsplan van Amazon.com dat op 30 januari werd aangekondigd, tegelijk met het bericht dat het bedrijf eind 2001 een pro forma bedrijfswinst verwacht te bereiken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jonathan Marks

This is the first of many moves away from Holland as European call-centre capital. In the USA, Ireland is profiling itself as a country that has done a lot more than the Dutch to stimulate foreign language teaching and attract the right talent to Dublin. The year is the European Year of Languages and the figures I've seen for the numbers of Dutch students learning German and French are really alarming. Within 5 years there won't be enough talent at any realistic price.

Pieter Stal

Netherlands will be the leading European call center location for the next 5 years! One of the main reasons is, and will remain so, the great multi-lingual skills of the Dutch. As confirmed in Eurobarometer 2000 by the European Commision, the Netherlands is leading the pack: 91% of the Dutch speak another language well enough for conversation, followed by Belgium with 64%, Ireland scores a poor 28%.Other resaon is that the Netherlands score extremely well on combination of effciency/productivity/labor costs (#2, IMD Global Competiveness report 2000). Although the labor costs in the Netherlands are on the rise, OECD expects that wage increases in Ireland will be twice as much in 2001 (OECD, Employment Outlook 2000). So what are earlier remarks of Mr. Jonathan Marks based on? Pieter Stal

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond