Deel dit artikel
-

Amazon doorzoekbaar via MSN Messenger

Een nieuwe applicatie maakt het mogelijk om Amazon op te nemen in de contactenlijst van MSN Messenger. Een gebruiker kan via het chat-programma de catalogus van de retailer doorzoeken, en artikelen in zijn winkelwagentje plaatsen. Afrekenen gebeurt nog wel via de site van Amazon.

Wanneer u zoekmachines succesvol wilt gebruiken voor het vergroten van het aantal bezoekers aan de website, zijn drie vragen belangrijk: wordt mijn website gevonden, wordt mijn website aangeklikt en tenslotte: blijft een bezoeker op mijn website hangen?

De eerste vraag wordt alom erkend. Men wil graag op trefwoorden tevoorschijn komen en past hiervoor bepaalde technieken toe. Hier gaat het vaak al fout: dit lukt namelijk niet door deze trefwoorden in de verborgen ‘meta-tags’ te plaatsen en de website daarna aan te melden bij de belangrijkste zoekmachines. Wat ook niet werkt is het gebruik van frames of zogenaamde meta redirects, query strings of splash screens, want je website wordt hiermee niet eens geïndexeerd en dus zeker niet gevonden. Het kan nog erger: wanneer u herhaaldelijk gaat aanmelden, de website vol propt met steekwoorden of onzichtbare tekst plaatst, staat hierop de zware straf van het daadwerkelijk verwijderd worden uit een zoekmachine.

Wat werkt dan wel? Een zoekmachine lijkt tegenwoordig steeds meer op een echte bezoeker, en beoordeelt de inhoud van een website op basis van gebruiksvriendelijkheid en nuttige informatie. Daarbij ‘kijkt’ een zoekmachine met name naar de titel van de pagina, zichtbare content, links vanaf andere websites (vinden andere websites u de moeite waard?), een schone pagina opbouw en positionering van content. Allemaal zaken die ook al van belang zijn voor de daadwerkelijke bezoeker.

De vraag of de website ook wordt aangeklikt nadat deze in de lijst van resultaten is verschenen, wordt nauwelijks gesteld. Terwijl dit een minstens net zo belangrijke volgende stap uitmaakt van een succesvol resultaat. Leuk om gevonden te worden, maar wanneer niemand op uw website klikt heeft u er alsnog niets aan. Hier is gelukkig snel en eenvoudig grote winst te behalen: geef pagina’s een duidelijke titel en beschrijving, en uw website springt er meteen uit. Vooral bij dynamische websites mist dit vaak.

Dan de laatste vraag. Of een bezoeker op de website blijft hangen, wordt in eerste instantie bepaald door een goede eerste indruk. Hoe vaak klikt u niet meteen weer ‘back’ omdat u niet gecharmeerd bent van wat u ziet? Daarom: goed design, helderheid, overzichtelijkheid, direct tonen van nuttige informatie en genoeg mogelijkheden om verder te navigeren.

Uit bovenstaande blijkt dat u een zoekmachine eigenlijk gewoon als een mens mag beschouwen, die uiteindelijk terecht wil komen bij een gebruiksvriendelijke, inhoudelijke en kwalitatief goede website. Voldoet de website hieraan, dan is hiermee de kans groot dat u dankzij zoekmachines een groter aantal bezoekers mag verwachten.

Maarten Dirksen is mede-eigenaar van Basic Orange Internet Communicatie. Hij nodigt Huib Stad, Group Marketing Manager bij Reed Business Information, uit voor de volgende Emerce Estafettecolumn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Yme Bosma

Betwijfel of Amazon hier iets mee te maken heeft. Lijkt meer een hobbyist die de open Amazon API gebruikt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond