Deel dit artikel
-

Amazon met goedkopere Kindle, maar met reclame

Webwinkel Amazon brengt een nieuwe, goedkopere ereader uit. De Kindle is nog wel net iets duurder dan 100 dollar. In ruil voor de lage verkoopprijs bevat het apparaat wel screensavers met reclame.

Amazon.com geeft de boekenmarkt weer een duwtje in een nieuwe richting en brengt een ‘Kindle with Special Offers’ op de markt voor 114 dollar. Eigenaren van het apparaat kunnen boeken downloaden en lezen zoals ze gewend zijn van Amazon. Het verschil is dat ze ‘deals’ krijgen aangeboden.

Het nieuwe modewoord op het web lijkt ‘korting’ en ‘deals’. Na de maildiensten met ‘klikken voor geld en korting’ en de sites met kortingscodes kwamen de Groupon-achtige sites. Nu dringt het concept zelfs door tot leesapparaten voor digitale boeken.

Tot de eerste adverteerders op de Kindle behoren bedrijven als Buick, Olay (P&G), Visa en Amazon zelf.

De Kindle, het best verkopende product op Amazon, kent nu drie verschijningsvormen:

  • Kindle with Special Offers – 114 dollar
  • De ‘normale’ Kindle, met WiFi – 139 dollar
  • Kindle with WiFi & 3G – 189 dollar

De ‘With Special Offers’-dienst is anders dan reguliere online advertentiediensten. Ten eerste ziet de lezer de reclame enkel als hij zijn reader even niet gebruikt, als screensaver. Daarnaast bepalen Kindle-klanten tot op zekere hoogte hoe de Kindle-reclame er uit ziet.

Met een speciale Kindle-applicatie kunnen gebruikers stemmen voor hun favoriete verschijningsvorm van een bepaalde reclame. Degene met de meeste stemmen gaat naar het grote publiek, het andere ontwerp valt af.

De handel in Kindle en Kindle-boeken is vooralsnog een hoofdzakelijk Amerikaanse aangelegenheid. Amazon, Apple en Google moeten hun eerste groep pan-Europese stappen nog zetten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond