Deel dit artikel
-

Amazon lanceert universeel betalen

In navolging van Facebook lanceert ook Amazon universele toegang, maar dan voor webwinkels. Klanten van Amazon kunnen voortaan met hun Amazon-account betalen bij verschillende webwinkels. Het nieuwe concept heet Login en pay.

Amazon slaat de identiteits- en betalingsgegevens van klanten op, maar deelt ze niet met de aangesloten winkels. Wel worden de aankopen gegarandeerd. De dienst lijkt daarmee vooral interessant voor kleine webwinkels die het vertrouwen van klanten moeten zien te winnen. Amazon heeft 215 miljoen actieve klanten.

Webwinkels betalen hiervoor wel een ‘lage prijs’, maar geen vaste kosten. Amazon brengt een bedrag per transactie in rekening. Login and play werkt ook op tablets en smartphones.

Amazon had eerder dit jaar al een universeel toegangssysteem gelanceerd onder de naam Login with Amazon. Klanten kunnen met hun Amazon gegevens ook inloggen bij andere webdiensten.

Amazon is Facebook net voor.  Het sociale netwerk experimenteert momenteel met het betaalsysteem Autofill with Facebook.  Gebruikers die online willen kopen krijgen een Check Out Faster With Facebook-bericht te zien en meteen daaronder de knop Autofill Your Info. De gegevens worden dan automatisch in een formulier geplaatst. Facebook zorgt er vervolgens voor dat de gegevens naar de betalingsverwerker wordt gestuurd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond