Deel dit artikel
-

Amazon test Product Listing Ads (van Google)

Amazon.com blijkt sinds kort testen te doen met Googles Product Listing Ads. Voor steeds meer typen producten verschijnen er foto-advertenties boven en naast de zoekresultaten op Google.

Of het om een proef gaat of om nieuw beleid, is nog niet vast te stellen. Maar weblog MerkleInc ziet wel dat Amazon de Product Listing Ads (PLA’s) steeds meer inzet. Niet voor elektronica, wel voor zaken als huis- en kantoorinrichting en speelgoed.

PLA’s zijn de productadvertenties die doorverwijzen naar productpagina’s bij webwinkels. Ze staan in Google Shopping. Iedere keer dat een Googlegebruiker op zo’n uiting klikt, krijgt de zoekmachine een vergoeding. De prijs wordt bepaald op basis van de populariteit van de zoektermen gerelateerd aan het getoonde product.

Amazon is in Amerika consequent geen adverteerder bij Google. Het heeft zijn dominante marktpositie op eigen kracht verworven. Mocht het serieus gaan adverteren bij Google dan kan dat fors wat geld in het reclamelaatje brengen. Amazon heeft immers een immens aanbod.

Het is de vraag of Amazon Google Shopping wel nodig heeft. Amerikanen, Duitsers ook trouwens, gaan voor productaankopen al automatisch naar Amazon toe. Dat is hun primaire shoppingzoekmachine. Niet Google. Een test met PLA’s vertelt Amazon hooguit tegen welke kosten er nog meer klanten komen winkelen.

Foto: Herry Lawford (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Nils

“Amerikanen, Duitsers ook trouwens, gaan voor productaankopen al automatisch naar Amazon toe. Dat is hun primaire shoppingzoekmachine. Niet Google. ”

Heb je bronvermelding?

Erwin Boogert

Nee, niet bij de hand. Maar onderzoeken hierover moeten niet al te moeilijk te vinden zijn.

Edit 10:18:
Voor Amerika: http://searchengineland.com/survey-amazon-beats-google-starting-point-product-search-252980

Nils Rooijmans

“Amerikanen, Duitsers ook trouwens, gaan voor productaankopen al automatisch naar Amazon toe. Dat is hun primaire shoppingzoekmachine. Niet Google. ”

zie ook
http://www.businessinsider.com/amazon-gains-share-in-ecommerce-searches-2017-1?international=true&r=US&IR=T

in US is sinds 2014 het aandeel “Google als startpunt voor shopping search” gehalveerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond