Deel dit artikel
-

Amazon verkoopt meer ebooks dan paperbacks

In Amerika verkoopt Amazon 115 ebooks voor iedere 100 paperbacks die over de toonbank gaan. Consumenten omarmen digitaal lezen op grote schaal. De webwinkel boekte voor het eerst een kwartaalomzet van meer dan 10 miljard dollar.

Dat maakte Amazon.com gisterenavond bekend bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal.

Dat de digitale boeken-business stevig groeit, is duidelijk. Maar het bedrijf wil niet al te veel specificaties geven om de cultuuromslag in lezen te detailleren. Wat wel bekend is gemaakt:

  • Er werden drie keer meer Kindles verkocht dan hardcovers
  • Voor iedere 100 paperbacks verkoopt Amazon 115 digitale boeken.
  • Dat punt werd twee kwartalen eerder bereikt dan verwacht.
  • De afzet van paperbacks groeit
  • Amazon verkocht ‘miljoenen’ digitale leesapparaten, Kindles, van de derde generatie

Over het vierde kwartaal van 2010 boekte Amazon een omzet van 12,95 miljard dollar. Dat is een stijging van 36 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De verkoop van boeken is daar al lang niet meer de hoofdmoot in. Met de verkoop van ‘Media’, boeken, cd’s en dvd’s, realiseerde het bedrijf een omzet van 5,23 miljard dollar. Dat is 12 procent meer dan in 2009. De categorie ‘Electronics & Other General Merchandise’ steeg met 60 procent tot 7,39 miljard dollar.

Vermoedelijk komt de resterende 330 miljoen dollar omzet uit activiteiten met Amazon Web Services. Daar valt onder meer de verhuur van hosting- en rekencapaciteit onder.

De nettowinst in het met recente kwartaal kwam uit op 416 miljoen dollar, een plus van 8 procent.

De operationele winstmarge daalde van 5 procent eind 2009 naar 3,7 procent eind 2010. In het lopende kwartaal kan dat nog verder dalen, tot ergens tussen de 2,8 en 3,8 procent. Dat is het gevolg van de forse investeringen die Amazon momenteel pleegt in de uitbreiding van zijn dienstenpakket en werkgebied.
Afgelopen kwartaal opende Amazon een webwinkel in Italië. Dat is de vierde in Europa, na Duitsland, Engeland en Frankrijk.

Amazon investeert zichtbaar in het verbeteren van zijn Europese marktpositie. Behalve de overnames van BuyVIP en Lovefilm en de participatie in Groupon-kloon Livingsocial steekt het ook veel geld in de uitbouw van zijn eigen Europese infrastructuur en reikwijdte.

Vorige week werd bekend dat Amazon voor 40 miljoen pond een nieuw distributiecentrum in gebruik neemt, met 950 medewerkers in Schotland. In november lekte uit dat het bedrijf een toptechneut zocht om zijn internationale e-commerceactiviteiten op te schalen.

Dat nieuws volgde al op de beslissing om vanuit Engeland fulfillment-diensten te gaan leveren aan Europese webwinkeliers en voor Europese bestelling bij Amazon.co.uk geen verzendkosten meer in rekening te brengen.

Slechts één financieel analist, die van Deutsche Bank, probeerde tijdens de presentatie aan de financiële markt zicht te krijgen op Amazons Europese uitbouw. Financieel directeur Thomas Szkutak: “We proberen onze klanten zo effectief mogelijk te bedienen, waar ze zich ook bevinden in Europa”.

De omzet bij de vier Europese vestigingen en Japan en China steeg met 26 procent 5,74 miljard dollar. Dat is 44 procent van de kwartaalomzet. Dat getal bevat niet de bestellingen van Europeanen die bij het Amerikaanse filiaal hun boodschappen doen.

Foto: oreilly (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond