Deel dit artikel
-

Amper groei bij Sanoma Nederland

Sanoma heeft niet kunnen profiteren van de groei op de online reclamemarkt in Nederland en België in 2016. De uitgeverij noteerde hier een verkoopgroei van twee procent.

Over heel 2016 lag de online omzet van Sanoma in Nederland en België op 319 miljoen euro. In het vierde kwartaal lag dat bedrag op 97 miljoen euro, wat een stijging vertegenwoordigt van 2,3 procent ten opzichte van vorig jaar.

Een deel van de verklaring ligt in het feit dat Sanoma afgelopen jaar het label Autotrader.nl verkocht aan Autoscout24.

Dat komt naar voren in de financiële cijfers die Sanoma vanochtend publiceerde (PDF).

Organisch groeide Sanoma in Nederland en België met 0,5 procent.

De Nederlandse online reclamemarkt groeide in 2016 vermoedelijk met een percentage tussen de vijf en tien procent. Die cijfers verschijnen in de loop van dit voorjaar. Over 2015 lagen de online mediabestedingen op 1,5 miljard http://www.emerce.nl/nieuws/mediabestedingen-2015-15-miljard-euro-84 euro (+8,4%).

Topvrouw Susan Duinhoven verwacht dat haar uitgeefgroep dit jaar op een operationele winstmarge (ebit) van tien procent kan draaien.

Foto: Miguel Virkkunen Carvalho (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

piet

Dit is natuurlijk niet vreemd.

Ze hadden ooit een investeringsfonds opgezet om zodoende nieuwe winstgevende online initiatieven te starten. Maar ja dat is natuurlijk volledig mislukt en nu is de vraag waar de groei in de toekomst vandaan moet komen.

Het zal mij benieuwen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond