Deel dit artikel
-

Angry Birds-maker moet het vooral hebben van merchandising

Rovio, het Finse bedrijf achter de Angry Birds-games, heeft zijn winst vorig jaar flink zien dalen. De omzet was gelijk aan die van 2012. Meest zorgwekkend: de helft van de omzet kwam uit fysieke producten als speelgoed en telefoonhoesjes.

Het bedrijf publiceerde vandaag zijn jaarcijfers: de omzet kwam uit op 156 miljoen euro, 3,8 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De nettowinst daalde van 55,5 miljoen naar 26,9 miljoen euro.

De lagere winst is deels te verklaringen door investeringen in nieuwe activiteiten, zoals animatie en videodistributie. Zo zijn er al verschillende geanimeerde tv-afleveringen over de Angry Birds verschenen. Ook is flink wat geld gegaan naar de ontwikkeling van Angry Birds GO! Dat spel scoorde minder goed dan verwacht.

De inkomsten uit downloads lopen echter terug. Dat komt omdat de meeste online games gratis worden verspreid en er vooral wordt verdiend aan in-app aankopen. Volgens directeur Mikael Hed heeft ‘free-to-play transitie’ meer tijd nodig gehad dan was verwacht.

Rovio heeft forse concurrentie van andere spelmakers uit Scandinavië, zoals Supercell (Hay Day, Clash of Clans), Mojang (Minecraft) en King Digital (Candy Crush).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond