Deel dit artikel
-

Antwerpse spinoff met privacyvriendelijke advertentietechnologie

De Antwerpse spinoff PrediCube heeft privacyvriendelijke advertentietechnologie ontwikkeld ten behoeve van de uitgevers. Op basis van het geanonimiseerde surfgedrag, kan worden voorspeld welke gebruikers geïnteresseerd zijn in een bepaald product.

Met behulp Big Data technologie wordt in massa’s gegevens (PrediCube spreekt van dagelijkse analyses van 1 miljard datapunten) gezocht naar welke webpagina’s voorspellend zijn voor interesse in de advertentie. Zoeken naar dergelijke combinaties van voorspellende berichten is handmatig niet te doen.

Op vlak van bescherming van gegevens hanteert het bedrijf drie regels, zegt David Martens, medeoprichter van PrediCube en professor aan de Universiteit Antwerpen. Er worden alleen cookies bijgehouden van gebruikers die cookies toelaten. Er worden geen persoonsgegevens verzameld, ook geen IP adres. Verder houdt men het opgeslagen surfgedrag maar 60 dagen bij, daarna worden de gegevens automatisch en permanent gewist.

PrediCube werkt voor de commercialisering samen met Pebble Media, dat  zo’n 400 grote en kleine websites in België als klant heeft. En er lopen gesprekken met de enkele grote uitgevers in België. Daarnaast zijn er plannen om uit te breiden naar diverse buurlanden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Henk

Gaap, de meeste mensen hebben geen problemen met reclame maar juist met het ‘tracken’ van surf gedrag (same here).

Ik zal dus mensen blijven adviseren om ad blockers waar dan ook te gebruiken…, laat de content creators maar met een betaal model komen (pepercoin, bitcoin etc).

Dit zal er eveneens voor zorgen dat de kwaliteit van content op het internet omhoog gaat, (bijna) niemand wil betalen voor het laatste nieuws over de Kardashians, maar misschien wel voor een goed ‘geresearched’ stuk over hun favoriete automerk…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond