Deel dit artikel
-

Het antwoord op adblockers: minder en betere advertenties

Bijna de helft van de Amerikaanse internetgebruikers in de leeftijd van 18 tot 29 gebruikt AdBlocker software. Dat is bijna de helft van de doelgroep van merkadverteerders op een van de meest ontwikkelde advertentiemarkten ter wereld. Irfon Watkins, CEO van videoadvertentiebedrijf Coull, roept in AdAge adverteerders op om hun verantwoordelijkheid te nemen. Hij pleit voor minder en betere advertenties.

Watkins geeft toe dat het moment nog ver weg is, maar dat er een moment zou kunnen komen waarop een deel van de websites en diensten hun activiteiten moeten staken omdat adverteerders hun doelgroep niet kunnen bereiken.

De schattingen zijn nu al dat de internetindustrie 22 miljard dollar aan advertentie-inkomsten misloopt door adblockers, menen in elk geval Adobe en PageFair. Deze beide bedrijven verwachten ook dat het aantal reguliere gebruikers van adblockers eind dit jaar met 41 procent zal zijn gegroeid naar 200 miljoen.

Het populairste programma AdBlock Plus vaart er inmiddels wel bij. Grote adverteerders betalen dit Duitse bedrijf miljoenen dollars om op een witte lijst geplaatst te worden, zodat hun advertenties wel doorkomen. AdBlock Plus ziet het als een manier om adverteerders te dwingen minder irritante reclame te maken.

Dat is ook waaraan Watkins in zijn pleidooi refereert: advertenties die voortdurend in je gezicht worden gedrukt, en moeilijk zijn weg te klikken, advertenties met irritante timers, die de hele pagina kapen: stuk voor stuk formaten die hun makers zelf onacceptabel zouden hebben gevonden als ze er niet direct aan verdienden. Watkins: ‘Als iemand niet wil luisteren, ga je schreeuwen. Dan word je wellicht gehoord, maar de irritatie neemt toe.’

Adblockers zijn mainstream geworden op de desktop, maar de volgende stap wordt mobiele advertenties, waarschuwt Sean Blanchfield, CEO van PageFair. In het aanstaande iOS 9 kunnen gebruikers advertenties in Safari te blokkeren, waardoor er minder data wordt verbruikt. Pagina’s in Safari op iOS 9 kunnen wel tot vier keer sneller laden bij gebruik van een adblocker. De snellere laadtijden werden onder meer behaald met de adblocker Crystal. Adverteerders gaan de pijn echt voelen.

Native advertising groeit als gevolg van de weerzin bij consumenten tegen advertenties. En het werkt, zegt Irfon Watkins, maar alleen voor branding. Organisaties als IAB moeten volgens hem nieuwe advertentieformaten ontwikkelen die het publiek acceptabel vinden. ‘Iedereen gaat deze strijd verliezen als de onderliggende redenen voor het gebruik van adblockers niet worden aangepakt’, schrijft Watkins.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond