Deel dit artikel
-

ANWB: ‘Nooit oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt’

Marise Bloembergen is als uitgever ANWB Vereniging verantwoordelijk alle mediaproducten en –diensten voor leden van de ANWB: het tijdschrift Kampioen, Verkeersinformatie, gratis routekaarten en adviesdiensten. Donderdag spreekt ze op Emerce Engage in Amsterdam over de kracht van vier miljoen leden.

Je lezing heet ‘De kracht van 4 miljoen’. Hoe goed kennen jullie die 4 miljoen leden en wat doen jullie om die klanten nog beter te leren kennen?
Wij kennen onze leden door en door. Alle leden van de ANWB hebben een lidmaatschapskaart en daarmee leggen wij alle persoonlijke transacties vast die zij doen via onze kanalen. Omdat wij weten welke ANWB-producten en -diensten zij afnemen, kunnen we uitgebreide klantprofielen maken. Hierdoor kunnen we snel behoeftes in kaart brengen en daarop inspelen via bijvoorbeeld het loyaliteitsprogramma, waarbij ANWB-leden meer voordeel krijgen naar mate zij langer lid zijn. Daarnaast hebben we een specifiek welkomstprogramma opgezet voor nieuwe leden. Dit staat in het teken van de klant leren kennen. Dat programma wordt momenteel verder uitgebouwd.”

ANWB heeft een vrij traditionele achterban, hoe moeilijk is het dan om via bijvoorbeeld sociale media de dialoog aan te gaan?
“Om te beginnen is de opbouw van de ANWB vergelijkbaar met de opbouw van de bewoners van Nederland, waarbij je wél in het bezit moet zijn van een eigen auto. Omdat de meeste mensen lid worden van de ANWB vanwege de Wegenwacht Pechhulp, maakt het niet uit of je jong of oud bent. Daarnaast experimenteren wij ANWB met nieuwe media om alle kenmerken, toepassingsmogelijkheden en keerzijden van de nieuwe (sociale) media te ontdekken en te benutten, want net als vele andere partijen zijn wij zoekende naar hoe wij deze nieuwe media succesvol kunnen inzetten.
“Zo zijn we januari 2010 gestart met de digitale versie van het ledenmagazine Kampioen: de iKampioen, met 480.000 abonnees één van de grootste digitale magazines van Nederland. Dat had als doelstelling om een nieuwe lezersgroep te bereiken. Het online magazine verscheen tien keer per jaar en werd zeer enthousiast ontvangen door een brede doelgroep. Helaas zijn we na twee jaar gestopt, omdat we dit initiatief niet rendabel konden exploiteren en achteraf denk ik dat de markt er nog niet klaar voor was. Op dit moment loopt er een pilot met Layar, een augmented reality applicatie, in de Kampoen. We hebben tot nu toe wereldwijd de meeste downloads gegenereerd van alle klanten waaronder Linda, Flair en VPRO gids.”

Veranderen de digitale ontwikkelen de organisatie zelf?
“Ook bij de ANWB zie je een verbreding van traditionele kanalen naar meer online en social. Wij zijn echter van mening dat je nooit je oude schoenen moet weggooien voordat je nieuwe hebt. Bij een traditioneel medium als de Kampioen zien wij bijvoorbeeld dat het bereik nog steeds stijgt, erg uitzonderlijk in deze economisch sombere tijd. Nederlanders houden kennelijk toch nog steeds van het bladeren door een tijdschrift. Natuurlijk zoeken wij ook naar (digitale) alternatieven, maar we hebben ze nog niet gevonden.”

 

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond