Deel dit artikel
-

AOL en Yahoo richten zich op Spaanstaligen

De sterk groeiende groep Spaanstalige internetters in de Verenigde Staten wekt de interesse van Yahoo en AOL. Beiden lanceerden secties op de site gericht op Spaanstaligen.

AOL verwacht met meer Spaanstalige informatie, muziek en video's de snelst groeiende groep internetgebruikers in de Verenigde Staten aan zich te binden. Recent onderzoek van Forrester laat zien dat onder Spaanstaligen het internetgebruik met 11 procent toenam in de afgelopen drie jaar, tegenover 6 procent voor de twee grootste andere bevolkingsgroepen, blanken en zwarten.

"Het Amerikaanse bedrijfsleven kan het zich niet meer veroorloven om deze markt te negeren", zegt David Wellisch, vice-president van AOL Latino tegenover Reuters. "Er zijn maar enkele zaken waardoor klanten overstappen. Spaans is in dat opzicht belangrijk."

AOL kan wel een nieuwe klantenkring gebruiken. Het aantal inbel-abonnees, het grootste deel van de AOL-klanten, neemt gestaag af. In het tweede kwartaal verloor het bedrijf 846 duizend abonnees, het hield er rond de 25 miljoen over. De klanten stapten over naar goedkopere internetaanbieders. De daling werd ook veroorzaakt door een bijstelling van de tot dat moment gerapporteerde abonnee-aantallen, die bleek namelijk hoger te zijn dan in werkelijkheid het geval was.

De focus op Spaanstaligen is niet slechts een "AOL in het Spaans", zegt Wellisch. Er wordt naar specifieke informatie vanuit Spaanstalige uitgeverijen gezocht. AOL sloot overeenkomsten met Spaanstalige kranten, zoals El Diario-La Prensa, uigaven van Knight Ridder en Univision Communications, informatie van Consumer Reports (Consumentenbond) en ook muziek en video's (clips) die de doelgroep aanspreken, zoals een volledig Spaanstalig interview met Jennifer Lopez.

Gelijktijdig kondigde Yahoo aan dat het een Spaanstalige versie van zijn dating-dienst zal aanbieden. Het is hiervoor een samenwerking gestart met het Spaanstalige televisienetwerk Telemundo Group. Gezamenlijk zullen ze de nieuwe datingservice die 19,95 dollar per maand kost onder de aandacht brengen. Financiële details van de overeenkomst maakte Yahoo niet bekend.

Volgens Jupiter Research heeft de Amerikaanse markt voor online dating dit jaar een waarde van 250 miljoen dollar, het verwacht dat dit de komende vier jaar zal groeien naar 642 miljoen dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond