Deel dit artikel
-

Apple blaakt weer van zelfvertrouwen

Te oordelen naar Twitter-reacties, hebben de gisteren gepresenteerde OS X en iOS7 van Apple een ruime voldoende gekregen. Negentig procent van de reacties waren gematigd tot zeer positief, zo blijkt uit peilingen van Hootsuite. Misschien was het belangrijkste nieuws gisteren wel dat Apple ook zonder Steve Jobs springlevend blijkt.

Er moest ruim een half jaar op gewacht worden, maar de twee uur durende presentatie, die hortend en stotend binnenkwam via Apple TV, iPad en MacBook, nam iedere twijfel over Apple weg. Zelden straalden de diverse VP’s zoveel zelfvertrouwen uit. Niet eerder maakten ze zoveel grapjes, en zelden hadden ze zoveel lol over sneren aan het adres van Samsung, zonder het bedrijf maar te noemen.

In hoeverre Steve Jobs nog de hand heeft gehad in de gisteren gepresenteerde producten is onduidelijk, maar het vernieuwde iOS 7 is in elk geval zonder zijn aanwijzingen ontstaan. Apples topontwerper Jonathan Ive kreeg de verantwoording over het mobiele OS na het gedwongen vertrek van zijn voorganger afgelopen najaar. Anders had iOS zeker niet de metamorfose ondergaan die Apple echt nodig heeft.

Toegegeven: het gisteren gepresenteerde OS X Mavericks – Apple is eindelijk opgehouden om zijn software naar katachtige roofdieren te vernoemen – is zeker niet revolutionair te noemen, maar interessanter is zijn groei van 100 procent over de laatste vijf jaar, tegenover een groei van 18 procent voor de pc. Ook niet onbelangrijk: negentig procent van de iOS-gebruikers heeft de laatste versie, terwijl de gemiddelde Android gebruiker bij een versie uit 2010 is blijven hangen. Fnuikend voor vernieuwing, zo merkt CEO Tim Cook terecht op.

Tussen neus en lippen door passeerden ook nog allerlei andere relevante cijfers de revue: Apple betaalde ontwikkelaars van iOS en MaCOS X apps 10 miljard dollar uit, waarvan 5 miljard in het afgelopen jaar. Dat is drie keer zoveel als alle andere mobiele besturingssystemen bij elkaar.

En het kan alleen maar beter worden als Apple dit najaar of anders volgend jaar nieuwe modellen van de iPhone en de iPad lanceert, of een geheel nieuwe productcategorie als televisies en slimme horloges. Naast de software was ook het volgens velen indrukwekkende ontwerp van de Mac Pro – een soort droogtrommel met handvat – een duidelijke indicatie dat Apple ook zonder zijn oprichter kan.

Er waren gisteren zoveel aankondigingen dat de belangrijkste wellicht over het hoofd wordt gezien. Met een versie van iOS voor in de auto boort Apple een compleet nieuwe markt aan die het eerder nog links liet liggen. Een groot aantal autofabrikanten lijkt Apple nu al te prefereren boven een hoop andere merken die navigatie en entertainment leveren. Waar blijft Android for Cars?

Deel dit bericht

3 Reacties

Wouter

Nice, leuke ontwikkeling weer bij Apple.

Johan

Ik vond die katten wel schattig eigenlijk, Truus ook..

Peter

Alsof Apple fanboys/girls iets fouts zien in dat bedrijf. Voorlopig heb ik nog niets gezien wat niet in andere smartphones al lang te zien is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond