Deel dit artikel
-

Na Apple verlaagt ook Google prijzen mobiel adverteren

De twee dominante mobiele spelers Apple en Google zetten een tandje bij om mobiele adverteerders te interesseren en aan zich te binden. De prijzen gaan omlaag.

Apple verlaagt het instaptarief voor zijn iAd-programma van een half miljoen dollar naar honderdduizend dollar. Daarmee hoopt het zich aantrekkelijker te profileren richting merkadverteerders. Zij worden ertoe aangezet meer grafische, interactieve reclames te fabriceren voor de iPhone en iPad.

Officieel doet het hardwarebedrijf geen uitspraken over de prijsstelling van iAd, maar verscheidene mediabedrijven bevestigen de verlaging aan de Financial Times en AdAge.

Bovendien krijgen softwareontwikkelaars meer geld als adverteerders hun apps gebruiken om hun commerciële boodschappen uit te venten. Voorheen was dat zestig procent van de gerealiseerde omzet, nu zeventig procent. Apple vangt dertig procent.

Google, op zijn beurt, schrapte woensdag het instaptarief voor alle cpc-campagnes. Dat zijn de tekstgebaseerde reclameuitingen waarbij adverteerders enkel betalen als een consument erop klikt. Het mobiele advertentieprogramma AdMob wordt daarmee in werking gelijk gesteld met AdWords. De reclameprijzen komen tot stand op basis van een veiling van trefwoorden en het instaptarief van tien cent verdwijnt.

De twee bedrijven willen het aantrekkelijker maken voor bedrijven om te adverteren op mobiele dragers. Weinig bedrijven hebben onvoldoende ervaring om het mobiele kanaal volwaardig in te zetten naast het web en zijn daarom terughoudend. Ze weten niet wat ze kunnen verwachten in termen van rendement en afgeleide effecten.

Grote sociale netwerken als LinkedIn en Facebook stoeien eveneens met de vraag hoe ze geld kunnen verdienen aan het toenemende mobiele gebruik van hun respectievelijke diensten. In de afgelopen weken maakten beiden bekend, dat ze publieke proeven gaan houden om dit terrein te verkennen.

De mobiele platformen iOS en Android van Apple en Google hadden in het vierde kwartaal van 2011 een gezamenlijk marktaandeel van 75 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond