Deel dit artikel
-

Apple iAd nog geen succes

Het iAd platform van Apple lijkt geen succes te worden en verliest terrein aan Google’s AdMob. Het enorme bedrag dat adverteerders moeten betalen om mee te kunnen doen is al sterk verlaagd.

Adverteerders die gebruik willen maken van Apple’s iAd – het platform voor advertenties in mobiele apps voor iPhone en iPad – hoeven nu nog ‘slechts’ 400.000 dollar ‘entreekosten’ te betalen in plaats van de 1 miljoen die eerder werd gevraagd. Bovendien is Apple bereid om een limiet te stellen aan het bedrag dat adverteerders per duizend impressies of kliks moeten betalen. Tot voor kort gold een tarief van 10 dollar per 1000 impressies en 2 dollar wanneer daadwerkelijk op een advertentie werd geklikt.

Om die reden is de belangstelling voor iAd gering geweest, meldt The Wall Street Journal.  Ontwikkelaars die iAd in hun applicaties hebben ingebouwd merken dat iAd matig loopt. Er komt nauwelijks geld binnen.

Apple is daarom begonnen met een training samen met zijn mediainkoopbureau OMD (onderdeel van Omnicom) om klanten wat meer vertrouwd te maken met mobiele marketing. Vertegenwoordigers van PepsiCo en J.C. Penney hebben de afgelopen weken Apple’s hoofdkwartier in Cupertino bezocht. In februari gaat Apple langs Amerikaanse adverteerders.

Een van de grootste iAd adverteerders is overigens het Brits-Nederlandse Unilever, dat dertien iAd campagnes inkocht voor onder meer Ben & Jerry’s en Dove. De adverteerders zijn overigens wel positief over de respons die ze krijgen, zeker op video’s die binnen de advertenties worden afgespeeld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond