Deel dit artikel
-

Apple lanceert magere streaming dienst Apple TV

Apple heeft een nieuwe streaming dienst gelanceerd voor de vernieuwde Apple TV. Slechts twee producenten, ABC en Fox, hebben toegezegd hun content aan te bieden. De eerste generatie Apple TV heeft het bedrijf tot nog toe weinig succes bezorgd en is om die compleet op de schop gegaan.

De nieuwe Apple TV is goedkoper, kleiner in formaat, en richt zich nu op het streamen van content. De bijbehorende streaming dienst is vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en later in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Canada en Australië. Televisieprogramma’s gaan voor 99 dollarcent van de hand. Films kosten nu nog 4,99 dollar. De bestanden worden niet meer opegslagen, maar zijn slechts streaming te bekijken.

Concurrentie

Volgens Apple-baas Steve Jobs, wil de consument geen computer op hun tv. "Ze hebben al computers en gaan naar hun flatscreens voor entertainment." Met Apple’s dienst streamt de televisiekijker via internet films en series op de tv, computer of iPad. Concurrent Google daarentegen wil de huiskamer overnemen door Google TV het middelpunt van de tv-ervaring te maken. Google TV nestelt zich als het ware tussen de kabel en de televisie en vertelt de DVR wat op te nemen en kan het web afzoeken.

Apple biedt via iTunes al een filmcatalogus aan, voor series is een deal gesloten met Fox en ABC. Jobs is een aandeelhouder bij Disney. Het is dan ook geen verrassing dat dit bedrijf de content van ABC aanbiedt voor de streaming dienst van Apple. Het was het eerste bedrijf dat vijf jaar geleden zijn shows op iTunes aanbood. De andere aanbieder die content levert voor de streaming dienst is Fox, van News Corp. CBS, NBC Universal en Time Warner staan nog niet te springen om televisie content tegen gereduceerd tarief aan te bieden via Apple.

Sociaal muzieknetwerk

Jobs gaf op de conferentie ook informatie over de nieuwe versie van iTunes. Hierin is het nieuwe sociale muzieknetwerk Ping geïntegreerd. Muziekliefhebbers kunnen hiermee informatie over artiesten en muziekevenementen opvragen en het muzieklogboek van vrienden inkijken en de bijbehorende nummers vervolgens downloaden.

Daarnaast werd onder meer de nieuwe iPod Touch onthuld, met nieuwe functies als de mogelijkheid om FaceTime-videogesprekken te voeren en hd-video-opnamen te maken.

Bron foto: rostad (CC)

Deel dit bericht

9 Reacties

Fred

Sorry hoor, maar dit is een foute weergave van wat werd gepresenteerd. Het huren van content is niks nieuws, in de VS levert Apple dit al jaren. Het enige nieuwe is dat de content bij een Apple TV nu niet meer op een harddisk komt te staan maar altijd zal streamen. Wil je het kopen, dan zet je het net als altijd op een Mac of PC en stream je het in je thuisnetwerk. AirPlay is niet de naam van de streaming dienst maar van de mogelijkheid om foto's, video's en muziek vanaf Mac, PC, iPhone of iPad rechtstreeks naar compatible afspeelapparaten zoals de Apple TV te versturen, zonder download of kabels. Dit kon al met muziek vanaf Macs of PC's onder de naam AirTunes, nu voegt men dus ook beeld toe en de mogelijkheid om rechtstreeks vanaf mobiele apparaten te streamen. AirPlay zal ook worden ondersteund door andere makers van afspeelapparatuur; verwacht dus binnenkort versterkers, beamers en televisies met deze optie.

Jannemiek - Emerce

@Fred, Je hebt gelijk, een verkeerde interpretatie van mijn kant. Dank voor je scherpe oog, het is inmiddels aangepast.

Stef van der Ziel

Apple heeft in de USA, Canada, Frankrijk, Duitsland en Australie al een grotere bibliotheek aan premium films en series dan elke kabelmaatschappij of IPTV provider.  Doe daar Netflix, Youtube en de content op je eigen PC bij, en consumenten hebben in die landen een makkelijke keuze: $85 tot $135 dollar per maand voor cable + $500 voor een HD tuner of $99 voor een AppleTV met eens $50 aan films en series. Andere landen zullen worden toegevoegd. Dat Apple zelf nog niet veel content in Nederland heeft is eigenlijk niet zo boeiend. En live TV mist uiteraard nog… maar: De meest belangrijke ontwikkeling is (eindelijk) dat AppleTV dankzij AirPlay een TV-accessoire wordt voor je iPod, iPhone of iPad.  Dankzij de mogelijkheid om elke content vanaf zo'n handzaam apparaat naar je grote HDTV te streamen gooit Apple de mogelijkheid voor elke content publisher open om buiten de kabel om HD kwaliteit content in de woonkamer te krijgen. iPad, iPhone, iPod worden een fantastische afstandsbediening. Iedereen kan een eigen afstandsbedienings-app ontwikkelen met social, EPG en interactiviteit functies. De lean forward experience in je handen, de lean backward content op je grote TV. Deze ontwikkelingen leggen op middellange termijn een bom onder het businessmodel van kabel en IPTV. In de USA verloren de kabelaars vorig jaar 600.000 abonnees aan online TV diensten. En ze hebben nog geen antwoord.  Maar de online content library is immens veel groter. Niet alleen Apple's eigen content library. De keuzevrijheid is gewoon onbeperkt. Iedereen kan content ontsluiten, iedereen kan een zap-app bouwen, iedereen kan deze apps installeren en iedereen kan buiten de walled gardens van de kabelaars om consumeren. Tegen lagere kosten.  Kwaliteit is voor veel consumenten helemaal geen argument. De gemiddelde consument betaalt liever minder en heeft liever meer vrijheid. De gemiddelde consument ziet het verschil tussen 720p en 1080i niet. Consumenten keren door dit soort ontwikkelingen kabeltv en de gangbare omroepen de rug toe. Net als de uitgeverijwereld en de muziekbranche zal de TV wereld het volgende slachtoffer worden van de ultieme liberalisering van het Internet. Het gaat allemaal om de eyeballs. Consumenten gaan 'over the top'. Dus advertentiebudgetten verschuiven naar online en naar 'over the top'. Dus omroepen zullen wel mee moeten. Die zullen prachtige apps lanceren zodat consumenten buiten de kabel om premium en free-to-air content via hun kanalen blijven consumeren. Kabelaars zullen zeer defensief reageren. Ze zullen proberen 'three screens' support aan te bieden, zodat je ook hun content op je iPad en PC kan krijgen.  Maar dit is eigenlijk gewoon een nieuwe life cycle. De kerntaak van een kabelmaatschappij is content distribueren, niet content exploiteren. Als je teruggaat naar die core, dan is het beter deze ontwikkeling te stimuleren.  De kabelaars en internet providers die wel lef hebben stappen nu al in deze Over The Top markt. Zij bieden hun netwerk aan content aanbieders aan. Ze gaan distributiecapaciteit verhuren aan Over The Top content providers. (= business model) Ze bieden daarmee niet alleen de content partijen de mogelijkheid om met hogere kwaliteit en garanties hun content naar de consument te brengen, ook brengen ze differentiatie aan: bij provider A werkt YouTube / RTL / Sanoma gegarandeerd goed. Bij provider B is het best effort. Als consument zou ik wel weten bij welke provider ik dan abonnee zou worden. Ook al kost het me een tientje in de maand meer. (= business model).  Door deze content intelligenter over hun netwerk te distribueren (logistiek) bespaart men enorm op transportkosten (peers, transit, backbones). Ook besparingen zijn een business model. Wij zien besparingen van 45 tot 65 procent in tests in mobiele netwerken door een combinatie van slimme logistieke techniek. De providers die hier niet in meegaan riskeren dat ze worden gedegradeerd tot een commodity: een domme pijp tot content tegen de laagste prijs. Providers die geen QoS gaan bieden riskeren gigantische brand damage (zoek op #attfail) als hun netwerken niet waarmaken wat hun marketing machine altijd belooft (namelijk onbeperkt snel internet). 

Albert Treur

Stef, zowel Ziggo als UPC zijn volop bezig met OTT ontwikkelingen. En ze moeten wel want OTT aanbieders hoeven geen toestemming van UPC of Ziggo om gebruik te maken van hun internetnetwerk. Motto 'je kan beter aan jezelf vreten dan een ander laten kannibaliseren'.

Albert Treur

Nog even aanvullend, op huishoudens scoort Apple wereldwijd nergens een substantieel marktaandeel, TV kijken wordt het domein van de TVset merken, Samsung, Sony, Panasonic zullen alle aanbieders faciliteren en belangrijk zijn voor de distributie. TV kijken is nog steeds iets anders dan video content consumeren.

Ron Toekook

Wat doet dat rare stukje over GoogleTV in de tekst. Dat ding best??t nog niet eens en het lijkt alsof alles wat Google doet slimmer en beter is. Apple noemt hun tv-product niet voor niks een hobby en Jobs gelooft in geen enkele van de modellen die er tot nu toe zijn voor OTT. Google TV heeft nu al ongezien een betere kans om een Joost te worden dan een Apple TV.  Ik vind Apple TV erg handig om films te kijken en omdat al die films in 720p zijn, mis ik die 1080p-instelling op de nieuwe niet. Een helder overzicht van nieuwe films en televisieseries in een hoge kwaliteit, wat wil ik nog meer als ik me op de bank zit te vervelen? Als we het dan toch over GoogleTV gaan hebben: welke rotzooi ga ik allemaal van dat internet op mijn Full HD-tv gesmeten krijgen van Google? Zoals Albert al zegt: tv is iets h??l anders dan internet.

Ron Toekook

Het CMS-je heeft probleempjes met accent aiguutjes, zo te zientjes…..

Stef van der Ziel

Albert, alleen YouTube en Uitzending Gemist aan je STB toevoegen is echt niet voldoende. De OTT markt gaat net zo open als het internet. Ziggo en UPC zullen niet de STB domineren, maar de TV fabrikanten ook niet want ook hun OTT features zijn te gesloten. De tv wordt een dom weergave scherm, je tablet, telefoon of iPod wordt de nieuwe zapper.  Ook het laten plaatsen (al dan niet tegen betaling) van servers door Google of andere partijen is levensgevaarlijk voor een internetaanbieder, want daardoor verliezen ze compleet de controle over traffic load en distributie, en dan blijven ze over als laag gewaardeerde commodity access pijp die moet vechten om een beetje marge zonder enige differentiatie.

Albert Treur

Stef je onderschat niet alleen mijn zicht op dit interessante stukje van de markt maar vooral de ontwikkelingen van twee kapitaalkrachtige bedrijven die vrij goed weten hoe OTT zich zal ontwikkelen. Dit gaat wel een stukje verder dan access pipe, dit gaat over bijna Trojaanse strategieen, en met alle respect, STB's hebben helemaal geen toekomst. Het gaat om content hubjes en slimme televisiebrowsers….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond