Deel dit artikel
-

Apple hèt merk voor mobiele advertenties

Veel advertenties werden de afgelopen weken getoond op mobiele apparaten met iOS en RIM (BlackBerry). Android bleek minder populair en kelderde naar 50 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse mediabureau Millennial Media.

Mobiele advertenties worden de laatste weken vooral bekeken op de iPhone. De mobiele telefoon van Apple leidde de markt met 13 procent en zag ook de snelste groei. De BlackBerry Curve staat op de tweede plaats. Daarna volgen de Motorola Droid, HTC’s EVO 4G en de LG Optimus.

Apple is daarmee, in elk geval op de Amerikaanse markt, veruit het populairste (mobiele) merk voor het vertonen van mobiele advertenties. Zelfs de BlackBerry, de laatste tijd in de perceptie het pispaaltje van de mobiele telefonie, kreeg er vier procent bij. Een andere winnaar is de dit najaar gelanceerde tablet Kindle Fire van Amazon, die na de introductie 19 procent per dag meer advertenties vertoonde.

Wat de inzinking van Android precies verklaart, van 56 naar 50 procent, is niet geheel duidelijk. Android-gebruikers zijn in de aanloop naar kerst kennelijk minder geïnteresseerd in advertenties. Als platform scoort Android nog wel hoog, maar individuele toestellen springen er niet echt uit.

Deel dit bericht

4 Reacties

Bjorn

Waarom wordt in dit bericht zo sterk de nadruk gelegd op het merk telefoon, en niet op het OS? Je zou ook kunnen koppen met ‘Android hét OS voor mobiele advertenties’. Lijkt mij voor een marketeer in ieder geval een stuk interessanter.

Zeker weer geschreven door zo’n Apple fanaat?

Wouter

Ben het eens met Bjorn, dit lijkt verdacht veel op selectieve journalistiek. De markt voor advertenties op mobiele apparatuur trekt op dit moment juist aan, dan vind ik het nog een beste prestatie dat de helft van de impressies nog op naam staan van Android. (in plaats van het kelderen naar 50%)

Jos Donkers

Dat Android een groot marktaandeel is geen nieuws, dat geeft alleen maar de omvang van het aantal Android toestellen aan. Die zijn er in zoveel maten en soorten dat de gebruiker moeilijk is te profileren. Maar een iPhone gebruiker of een Blackberry gebruiker is wel te profileren. Gelet op de groei van de Android markt is de inzinking vreemd. Die zou statistisch moeten groeien.

Michiel Ebeling

“Android kelderde” is inderdaad wel erg negatief. Impressie percentages zijn gerelateerd aan marktaandeel – in de VS Android 52% en iOS 29% in 8/2011 dus dat klopt- en dat is natuurlijk wat anders dan ook daadwerkelijk klikken op de ad. In NL ziet TNS/Nipo in aug 2011 dat het aandeel Android 36% is en iOS 23% maar bij het gebruik van mobiel internet zien we iOS met 50% veel beter scoren dan Android met 26%. iOS gebruikers zijn veel actiever dus de kop van het artikel is voor NL zeker correct, op dit moment..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond