Deel dit artikel
-

Apple Music: Slag om muziekmarkt kan beginnen

Het is D-Day voor de belangrijkste aanbieders van streaming audio als later vandaag Apple Music officieel van start gaat. Het Amerikaanse Pandora kreeg maandag de eerste klappen: de koers van het beursgenoteerde muziekbedrijf noteerde 2 procent lager.

Dat beleggers niet veel vertrouwen hebben in Pandora, komt niet als een grote verrassing: het internet radio-bedrijf richt zich hoofdzakelijk op de Amerikaanse markt, en kan dus geen extra omzet halen uit andere landen. Concurrenten Deezer en Spotify zijn internationaler.

Naar buiten toe laten de concurrenten vooralsnog weinig van hun nervositeit merken. Jonathan Forster, die de Europese activiteiten van Spotify leidt, zegt zich geen zorgen te maken, en benadrukt dat Apple eigenlijk ‘de digitale (muziek)markt valideert’. ‘De partij die jarenlang de markt voor downloads domineerde, zegt eigenlijk dat we het goed doen.’

Het neemt niet weg dat de betaalde dienst van Spotify (met een iets betere geluidskwaliteit) nu ook drie maanden gratis kan worden uitgeprobeerd, net als Apple Music, en het Zweedse bedrijf voor de zekerheid nog maar even 526 miljoen dollar aan financiering heeft opgehaald om het marketinggeweld van Apple te pareren. Het belooft een vuile oorlog te worden: de operationele verliezen nemen steeds verder toe.

Deezer heeft in de aanloop van Apple Music ook een proefperiode geïntroduceerd (voor 99 eurocent) en Google Play Music lanceerde een dezer dagen gratis internetradio voor de Noord-Amerikaanse markt.

Voor Apple is het uiteraard een even belangrijk moment: Apple Music moet de inhaalslag worden voor het bedrijf dat met iTunes serieus achterop dreigde te raken. Het had tot vorig jaar geen streaming audio, terwijl downloads minder in trek beginnen te raken. En de radiodienst onder iTunes was ook al geen succes.

Uiteraard heeft Apple nog een lange weg te gaan. Het oude Beats, de voorloper van Apple Music, had slechts 300.000 gebruikers. Spotify heeft 75 miljoen gebruikers, waarvan een groot deel de fremiumversie gebruikt (met reclame).

Pandora (alleen internet radio) telt bijna 80 miljoen gebruikers, waarvan het grootste deel gratis luistert. Deezer heeft 20 miljoen gebruikers, waarvan 6 miljoen betalen.

Naast Deezer en Spotify zijn er nog diensten als Rdio, Google Play Music en Tidal, maar die lijken geen serieuze bedreiging voor Apple. Wellicht is het niet verwonderlijk dat Google het aantal gebruikers van zijn muziekdienst voor zich houdt.

Tidal, het bedrijf van Jay-Z, dat prat gaat op de hoge geluidskwaliteit en betere royalty’s voor artiesten, heeft het nu al moeilijk. Peter Tonstad stapte een dezer dagen na twee maanden op als CEO.

Apple heeft uiteraard het voordeel dat het zijn muziekdienst kan integreren met zijn hardware en gebruikers niets hoeven te installeren. Aan de andere kant blijft het bereik van Apple Music voorlopig wel beperkt tot iPhones, Macs en iPads. Pas in het najaar zal een Android-app verkrijgbaar zijn.

Daarnaast is het de vraag of andere partijen zich nog op deze markt wagen. Naar verluidt praat ook Facebook met muzieklabels, al lijkt het sociale netwerk zich te willen richten op video.

Een ding is duidelijk: alleen de sterksten blijven over op deze sterk concurrerende markt. Artiesten worden veeleisender en zullen steeds hogere royalty’s bedingen. Daarvoor heb je bereik en volume nodig.

Apple Music is vandaag vanaf 17.00 uur beschikbaar als Apple iOS 8.4 uitbrengt met de voor de dienst noodzakelijke mediaspeler.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond