Deel dit artikel
-

Apple’s aanraakdingetje zal de journalistiek redden

Met dat soort roeptoeterij zou je verwachten dat krantenfabrieken een beetje hun best zouden doen om vernieuwende iPad-apps te maken, die optimaal gebruik maken van alle nieuwe mogelijkheden. Toch doen ze bijna allemaal hetzelfde: één op één de content van de krant kopiëren naar de iPad. Iedere ochtend en middag knallen ze de laatste integrale dode boom op de app, en verder doen ze er niets mee.

Toch is er alle reden om juist nu te beginnen met experimenteren. Het betaalsysteem (In App Purchases) en een deel van de doelgroep (hoogopgeleide, bemiddelde iPad-bezitters) zijn er klaar voor.

Zijn de huidige iPad-bezitters bereid om per artikel te betalen? Per dossier? Per stuk of per maand? En áls ze dan betalen, hoeveel zijn ze bereid te betalen? En welke technische foefjes zorgen voor de meerwaarde die nieuwe aanwas creëert?

Als iemand je vroeger een interessant krantenartikel aanraadde, kon je niet veel anders dan de krant kopen in de winkel. Tegenwoordig zetten mensen gelijk een fotootje van het artikel uit de papieren krant bij de Tweet of het Facebook-bericht waarin ze een stuk aanprijzen. Zoek op Twitpic of Mobypicture op de tag ‘nrcnext’ en je krijgt honderden foto’s van nrc.next-artikelen. Mensen willen graag delen wat ze lezen. Het geeft de o-zo-gewenste status ‘kijk mij eens lollig of interessant zijn’. Wat gebeurt er als je lezers toestaat om artikelen integraal te delen?

Games als Farmville en Maffia Wars verspreiden zich op Facebook viraal omdat er incentives geboden worden om jouw spelactiviteit te delen met je vrienden. Wat gebeurt er als je dit soort game-mechanics in de app verwerkt?

Wat gebeurt er als je lezers de kans geeft om eenvoudig onderweg nieuws te melden aan de redactie? Wat gebeurt er als je de orde van de artikelen dynamisch inricht op basis van allerlei statistieken, zoals meest gelezen artikelen onder mensen zoals jij? Wat gebeurt er als je artikelen publiceert als ze klaar zijn, en niet wacht op de papieren deadline? En dit zijn nog maar een paar ideeën.

Het is onbegrijpelijk dat nog geen enkele uitgever de kans gegrepen heeft om een vernieuwende app voor de iPad te maken. Zelfs kranten als The New York Times en The Guardian komen niet verder dan de meest essentiële basisfunctionaliteit. Dat betekent dat je nu met relatief weinig inspanning de Beste iPad Nieuws-App Ter Wereld kunt maken. Met alle aandacht en nieuwe inzichten die daar bijhoren.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond