Deel dit artikel
-

Audio weblog in opkomst

Na de weblog en de moblog, waarbij foto's gemaakt met de mobiele telefoon in een online dagboek worden gezet, is recent ook de audioblog in opkomst geraakt. Hierbij zetten mensen hun belevenissen in audio online. De voormalige chief technology officer van Macromedia "hackte" zelf audioblog-software bij elkaar.

Jeremy Allaire , oprichter en tot voor kort ook CTO van Macromedia, houdt niet alleen zelf een weblog bij, hij zegt op zijn site ook afgelopen jaar "een erg simpele 'Audioblogger' tool bij elkaar gehackt te hebben". Allaire gebruikte hiervoor onder meer Flash en de Flash Communication Server van zijn eigen bedrijf Macromedia.

De software is gratis online beschikbaar, via een site die draait op de server van Macromedia. Met een microfoon is het mogelijk om een audiofragment op te nemen, dat vervolgens door 'AudioBlogger' aan een url wordt gekoppeld. Deze url kan dan weer toegevoegd worden aan een eigen weblog. "De applicatie is gemaakt door Jeremy Allaire enkel en alleen voor de lol", staat op de site vermeld.

Dat kon weleens snel veranderen als de audioblog even populair gaat worden als de weblog, of de moblog. De laatste is in Nederland ook aan een ferme opmars bezig, met onder meer Camarodos.com en VIPspotting.nl in Nederland als meest bekende voorbeelden. De populariteit van de weblog werd onlangs nog eens onderstreept toen Google het bedrijf Blogger.com overnam, gespecialiseerd in software voor webloggen.

Enkele bedrijven voor audiobloggen zijn al gestart, meldde nieuwssite Cnet, waaronder Listenlab uit San Francisco, dat de software Audblog op de markt brengt. Het heeft al het handelsmerk gekregen op de naam audblog, zo valt te lezen op de site van het bedrijf. Het voordeel ten opzichte van de huisvlijt van de CTO van Macromedia is dat Audblog en soortgenoten, zoals NewBay ('FoneBlog') het mogelijk maken ook geluid op te nemen via de mobiele telefoon. Daarbij dient een bepaald nummer gebeld te worden, waarna de tekst ingesproken kan worden.

De software van Audblog is gratis te proberen, daarna vraagt het bedrijf drie dollar per maand. Voor dit bedrag worden twaalf audiofragmenten van twee minuten elk geplaatst op de weblog van de klant, deze weblog dient dan wel gebruik te maken van software van een van de partners van Audblog, voorlopig is dit alleen Blogger.com.

Deel dit bericht

3 Reacties

Frank Meeuwsen

Een andere ontwikkeling die ik met veel belangstelling volg is die van de videoweblog. Mede door de mogelijkheden in Flash MX en Flash Communication Server is het zeer interessant om ook video en audio te combineren in een weblog. Vorig jaar hebben we een eerste experiment gedaan tijdens de Macromedia DevCon. Dit is nog steeds te bekijken op http://mx.rhinofly.nl/devcon2002 (Flash 6 required)Tegelijkertijd zijn ook veel Macromedia kopstukken bezig geweest met videoweblogging tijdens de DevCon. Een overzicht is te vinden op http://bilbo.macromedia.com/devconblog/blogitems.cfm  In hoeverre audioweblogging via je telefoon een toegevoegde waarde is voor je site moet ik nog zien. Het lijkt alsof ineens iedereen op het audiologgen springt als "the next big thing". Dat is ook wel weer wat overdreven lijkt me zo…

Martijn Wismeijer

Al die ophef over weblogs. Ik vindt het ronduit overdreven alle aandacht voor iets dat eigenlijk niets meer is dan een gastenboek waar 1 persoon in mag schrijven. Over hype gesproken…

Anders Floor

Er zal absoluut een niche voor zijn, maar ik vraag me af of dit initiatief uiteindelijk echt aan zal slaan. Het grote nadeel van audio is dat het lineair is: je kunt niet twee dingen tegelijk horen, en je kunt nauwelijks even vluchtig scannen wat er in het fragment gezegd wordt. Met lezen is dat heel anders: je kunt dikwijls in een oogopslag zien of een stuk tekst voor jou interessant is of niet. Ook kun je oninteressante stukken tekst (zinnen, opsommingen, toelichtingen etc) overslaan om direct verder te lezen waar het weer interessant wordt. In tekst kun je relatief eenvoudig zoeken – probeer dat maar eens in audio-fragmenten. Met dure computers zal het best mogelijk zijn, maar met weblog-software van drie dollar per maand moet ik het nog zien. Audio heeft dus grote nadelen. Het voordeel – dat je iemands stem hoort, met alle emotie en tonatie van dien – is leuk, maar dat zal het bij weblogs op langere termijn afleggen tegen de bovengenoemde nadelen. En dat nog afgezien van het feit dat de meeste mensen simpelweg niet in staat zijn om op een interessante manier een verhaal in te spreken. Een kort maar krachtig hypeje moet er ondanks alles wel inzitten, en daar wens ik ze alle succes mee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond