Deel dit artikel
-

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt fabrikant Philips tv’s

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft TP Vision, bekend van Philips-toestellen, aangesproken op het plan om persoonlijke reclames te tonen op smart tv’s. TP Vision mag alleen gegevens over het kijkgedrag van mensen verwerken en gebruiken voor persoonlijke advertenties als consumenten daar helder en volledig over zijn geïnformeerd en toestemming voor hebben gegeven.

TP Vision kondigde gisteren aan dat consumenten binnenkort op smart tv’s van Philips meer reclames te zien krijgen. In de toekomst zouden de reclames gepersonaliseerd worden. Het bedrijf zegt veel te weten van het kijkgedrag van mensen. Het zou gaan om welke zenders er worden gekeken en welke apps er worden gebruikt.

TP Vision heeft inmiddels aan de AP verklaard dat de functie voor de persoonlijke reclames alleen nog intern wordt getest en nog niet wordt toegepast op de toestellen die nu op de markt zijn.

De AP deed in 2013 onderzoek naar TP Vision en concludeerde toen dat het bedrijf tv-kijkers onvoldoende en onvolledige informatie gaf over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart tv’s. Het bedrijf verzamelde en bewaarde toen gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s en gebruikte deze gegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen. Door het gebrek aan heldere informatie waren gebruikers zich hier echter veelal niet van bewust. In 2015 heeft TP Vision maatregelen getroffen om deze overtredingen van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te beëindigen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond