Deel dit artikel
-

Axel Springer: digitale groei houdt aan

Het Duitse uitgeefbedrijf Axel Springer boekt tientallen procenten groei in het digitale domein. Inmiddels is bijna een derde van de verkopen afkomstig uit binnen- en buitenlandse online activiteiten.

De digitale strategie van Axel Springer werpt zijn vruchten af. Het bedrijf is bekend van zijn kranten en tijdschriften, maar daar vallen de grote zakken met euro’s niet meer te halen. Althans, wanneer in thuisland Duitsland wordt gekeken naar het geld dat adverteerders bij papieren titels uitgeven.

Op het online front sloeg de uitgeverij afgelopen jaar pas echt met kracht zijn vleugels uit met een aantal overnames. Die vonden plaats in Duitsland (Kaufda), Engeland (Netmums) en Frankrijk (Seloger). In combinatie met Stepstone (banen), Immonet (huizen), Zanox (affiliatemarketing) en prijsvergelijker Idealo dekt Axel Springer nu een groot deel van Europa af met verscheidene soorten digitale advertentiemodellen.

Alhoewel de digitale omzet al meerdere kwartalen achter elkaar hard stijgt, lijkt de grootste organische groei achter de rug. Eind vorig jaar bedroeg de groei 63 procent, begint dit jaar 51 procent en nu dertig procent.

Het bedrijf boekte in het tweede kwartaal van 2011 een omzet van 1,5 miljard euro. Dat is een stijging van 11 procent ten opzichte van 2010. De afdeling Online groeide met 30 procent tot 435 miljoen euro en draagt nu voor 28 procent bij aan de concernomzet.

De bruto winst bij Digital Media groeide 78 procent tot 71 miljoen euro.

Het bedrijf heeft nog kredietvoorzieningen ter waarde van 810 miljoen euro, geld dat het kan aanwenden voor overnames. Aan die intentie wordt niet expliciet gerefereerd. De recentste acquisities vonden echter wel louter in het digitale domein plaats.

Foto: andronicusmax (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond