Deel dit artikel
-

B2B-adverteerder ontevreden

B2B-adverteerders zijn weinig te spreken over het rendement van hun campagnes. Dat blijkt uit onderzoek van Demandbase onder 500 B2B-marketeers. 71 procent zegt dat de doelstellingen niet worden gehaald.

Wel erkent het merendeel dat ze met advertentiecampagnes een groot bereik realiseren, maar blijkbaar wordt de doelgroep toch onvoldoende aangesproken.

89 procent steekt de hand in eigen boezem. Ze erkennen dat hun digitale marketingmix niet ideaal is.

Deel dit bericht

5 Reacties

Paul Haarman

Eigenlijk verbaast me dit een beetje. Ik kan niet precies duiden waarom B2B adverteerders dan minder tevreden zouden zijn. Natuurlijk is in een B2B omgeving minder vaak sprake van pure e-commerce waarbij je met keiharde omzet-conversies kunt rekenen (hoewel die markt wel sterk stijgend is). Maar ook in de zakelijke dienstverlening kun je toch heel gericht adverteren en sturen op lead-conversies. Ikzelf denk wel dat een belangrijke oorzaak van de ontevredenheid erin ligt dat vele bedrijven in de B2B markt zelf aan de slag gaan met online adverteren zoals Google AdWords. Ze hebben wellicht een eigen marketingafdeling en ze zijn gewend om zelf aan het roer te staan bij de advertentiestrategie. Probleem is dat vele online advertentieplatforms toch niet zo eenvoudig zijn als ze doen uitschijnen, toch zeker niet wanneer je echt rendement wilt halen. Het inhuren van een externe specialist is echt geen luxe (maar nu preek ik wellicht teveel voor eigen parochie).

Jeroen Smit

Grootste probleem bij deze groep ontevreden ondernemers is inderdaad kennis.

Als je als communicatieafdeling niet weet wat de mogelijkheden zijn, hoe ga je dan een goed plan maken en goede resultaten boeken?

En helaas zie je dat op veel communicatieafdelingen. Die zijn niet op de hoogte van de mogelijkheden en weten daardoor niet de kansen te benutten.
Hoeveel B2B ondernemers zetten bijvoorbeeld re-marketing/re-targeting in?

Daarnaast wordt naar mijn mening ook te vaak niet de juiste kanalen gekozen. Maar dat geldt ook voor B2C.

En dan hebben we nog de boodschap. Ken je die uitspraak? Er bestaat geen B2B of B2C meer, het is nu H2H! (human2human)

Roger

Uit de samenvatting van het onderzoek blijkt o.a.:
– het onderzoek beslaat alleen ONLINE marketingcampagnes
– de ondervraagde marketeers meten de effectiviteit naar B2C-maatstaven.

Dat roept de volgende vragen op:
– wat zijn hun bevindingen met OFFLINE campagnes?
– bestaat de responsgroep uit B2B-marketeers of marketeers in B2B-bedrijven?

Ongeacht de antwoorden blijft één stelling overeind: B2B is niet hetzelfde als B2C. En dat geeft (ons) B2B-marketeers weer bestaansrecht. Ofwel: business. Per saldo dus toch goed nieuws van Emerce.

Frans

Geen verrassing; traditionele marketeers hebben vaak onvoldoende kennis van online-marketing en kieperen dat deel van het marketingplan bij een no-no online bureau over de schutting, zonder precies te weten wat ze ervan kunnen verwachten.

DTG vaart er wel bij…

Sjoerd

Helemaal mee eens Frans. In het land der blinden .. De DTG’s van deze wereld gaan puur voor kwantiteit, zeker geen kwaliteit (wat alle bedrijven wel verwachten) Dat stelt de bedrijven weer teleur en geven zij aan dat online marketing voor hun niet werkt, terwijl het de ‘bureau’s’ zorgen voor een slechte beleving.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond