Deel dit artikel
-

Baas bol.com: Kopen en betalen scheiden

Directeur Daniël Ropers van bol.com zou zijn klanten graag minder vaak een rekening willen sturen. Daartoe zouden ze slechts periodiek al hun aankopen moeten betalen in plaats altijd bij of kort na de aanschaf.

Dat liet Ropers eind vorige week tussen neus en lippen door vallen tijdens een uitzending op BNR Nieuwsradio. Daarmee hint hij op een betaalmodel dat lijkt op dat van bijvoorbeeld Uber. Daar betaalt een passagier ook niet na afloop van zijn ritje, maar later pas. De transactie en betaling zijn omwille van het gemak van elkaar gescheiden.

“Wij zijn een van de winkels die vanaf de start betalen al supermakkelijk maakt met achteraf betalen. Dat is een veelgebruikte betaalmethode. Ik vraag me af wat de meerwaarde voor klanten is als wij hun betaalgegevens zouden inzien.”

“Ik zit meer te wachten op een laagdrempelige methode waarbij klanten ons het recht kunnen geven als ze met een klik bestellen dat wij eens in de zoveel tijd de rekening incasseren. Dat is een logischer functionaliteit om aan te bieden.”

Bij bol.com betaalt 35 procent van de klanten de rekening achteraf:

Ropers reageerde in de uitzending op de vraag of zijn bedrijf een soort bankierfunctie zou willen innemen. Daarbij zou bol.com, via de nieuwe richtlijn PSD2, direct toegang vragen tot de bankgegevens van klanten. Zijn reactie daarop: “Maar wat is het voordeel van de klant als hij zijn financiële huishouding openlegt aan andere partijen? Voor een klein stukje gemak stel je al je data beschikbaar aan een handjevol bedrijven die vervolgens carte blanche krijgen”, waarmee hij impliciet verwijst naar Apple-, Google- en Facebook-achtige partijen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Steve Snodgrass (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Rosita de Moor

Hoi,

Als er een systeem zou komen dat er niet direct betaald kan worden, dan zou ik niks meer bestellen.
Ik wil overzicht houden
En pm de zoveel tijd incasseren nee absoluut tegenstander.

Dan zoek ik wel andere bedrijven.

Mvg,
Rosita de Moor

Vincent

Paypal komt al aardig in de buurt van deze gedachte. Ik zou dit ook graag in restaurants willen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond