Deel dit artikel
-

‘Banken investeren in webwinkelzeepbel’

Banken zetten retailers onder druk om vooral in internet te investeren. Zij zouden het openen van een webshop zelfs als harde eis stellen voor het verstrekken van een financiering, zegt Hans van Tellingen van Strabo tegen Eenvandaag.

Van Tellingen waarschuwde gisteren in het NPO-programma voor een implosie. Banken blijven geld steken in de ‘bodemloze put’ die de pure webshops in de ogen van Van Tellingen vormen. Ze maximaliseren hun omzet, zonder maar een euro winst te maken.

De webwinkels concurreren zo hard op prijs dat ze daarmee hun eigen einde inluiden, zo is de voorspelling van Van Tellingen. Volgens de expert geldt voor 80 procent van alle webshop-ondernemers dat zij nog nooit een modaal inkomen  hebben verdiend. En als er winsten worden gerapporteerd dan zijn ze uiterst beperkt.

Vooral Zalando maakt het volgens hem bont. Ieder jaar meldt dit bedrijf aan het begin van het jaar een winst, om die later in het jaar weer te herroepen. Omdat er extra kosten zijn die van de brutowinst moeten worden afgetrokken.

Ook marketingdeskundige Tadek Solarz is kritisch. Volgens hem gaat Ahold spijt krijgen van de overname van bol.com. Zo drukten in 2014 de verliezen van Bol.com de marges bij Ahold met 0,3 procent. ‘In een branche waar je geld verdient met 0,00001 procent marge op een krop sla zijn het pijnlijke cijfers.’

Dat bol.com geen winst maakt is volgens CEO Daniel Ropers van bol.com een bewuste, zelfs strategische keuze. ‘We willen nog veel verbeteren en veranderen, maar er zal een tijd komen dat ook wij zullen moeten bijdragen aan de winst van Ahold.”

De drie grootbanken ontkennen dat een webwinkel een voorwaarde is voor een retailondernemer om een krediet te krijgen. ‘Het is zeker niet zo dat wij het verstrekken van een financiering enkel en alleen laten afhangen van een webshop’, aldus Veronique Bulthuis van de Rabobank. Het onderliggend businessmodel en locatiekeuze zijn ook van groot belang.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

8 Reacties

Jeroen Bos

Zoals zo vele kleine bedrijven in retail net of net geen modaal inkomen kunnen verdienen, is dat uiteraard in ecommerce net zo. Grote verschillen zijn er ook in ecommerce bedrijven. Een slecht presterende retailer of merk gaan zeker niet beter presteren wanneer zij een webshop gaan openen. Wanneer positionering en product gewoonweg “niet kloppen” oftewel onvoldoende relevante bieden voor een consument, gaat zo’n bedrijf per definitie de strijd niet winnen.

Investeren in bedrijven die groter worden zoals BOL en Zalando kan zeer lucratief zijn bij de verkoop. Dit soort bedrijven houden “kunstmatig” hun winsten laag om door te investeren in groei. Deze bedrijven zijn in deze fase gewoonweg niet geïnteresseerd in het maken van veel winst, maar in groei.

Maar iedereen weet dat nu toch zo onderhand wel?

Stichting WebwinkelKeur

Helaas vergelijkt Dhr. Tellingen Appels met peren. Natuurlijk er zijn ontzettend veel webwinkels die geen modaal inkomen verdienen, maar het gaat dan ook om veel hobbyisten die dat niet ten doelstelling hebben.

Tevens wordt er weer het stereotype neergezet dat het internet om de laagste prijs draait. Echter is het zo dat door het internet klanten gewoon beter weten wat iets kost. Dat raakt niet alleen online, maar ook offline. Niet langer kun je de onwetende klant in je zaak de hoofdprijs vragen.

Enerzijds worden dus de hobbyisten aangehaald anderzijds de multinationals. Echter is er een heel groot middensegment dat gewoon succesvol en winstgevend draait op het internet.

Succesvolle bedrijven als Coolblue (dat gewoon winst draait) zijn niet eens de goedkoopste. Ook als winkel dien je echter online gevonden te worden, omdat klanten zich online oriënteren. Dus geen wonder dat banken een ondernemer met online kennis als voorwaarde voor succes zien.

peter

coolblue moesr 40 miljoen lenen om dividend uit te kunnen betalen. dat noem ik niet gezond.

Mario

@peter. Die lening moet CoolBlue over 2 jaar terugbetalen en hun winst was al gehalveerd. Zeer ongezond dus.

Arnold Overhaart

Ooit heb ik de postorderbond aangeraden om met een keurmerk te komen voor website aangezien die van de consumentenbond toen helemaal niets voorstelde, toen zat de huidige directeur, de Jongen, van de huidige postordebond, thuiswinkel org, te pionieren met Macropolis ergens in Brabant – De rabobank had mij gevraagd om naar winkelplein.nl te kijken om het te upgraden waarbij ik toen aangaf om de winkels – gratis – aan te bieden en daarnaast een eigen “kassa” te beginnen – toen ik voor Belgacom een eCommerce platform aan het maken was had ik een kassa nodig en kon nergens eigenlijk vinden wat ik zocht – toen heb ik de basis bedacht van iDeal – voor NED & BEL volledig Gratis met een rollovertime van 20 min met drop shipment. Voor Europol toen ook een heel office suplie order systeem ontworpen, zo kan ik nog even doorgaan – de laatste jaren met streaming bezig geweest – nu zijn “wij” bezig met de volgense stap waarbij wij er voor gaan zorgen dat de overlap gaat plaatsvinden tussen hard en soft selling.

Het is zeker geen webwinkelzeepbel!
– als je water en zeep hebt en je mixed ze niet dan zal je ook nooit kunnen bellenblazen.

Maurice

Zijn banken daadwerkelijk aan het adviseren dat retailers er een website bijnemen?? Als een bank(!) dat aan een retailer moet adviseren is het natuurlijk al te laat 🙂

Luc

De eerste alinea suggereert een informatief stukje over de webwinkel branche voor startende (internet-)ondernemers, vervolgens gaat het alleen nog maar over de webwinkel reuzen die reeds jaren een webwinkel runnen en met een gerichte strategie werken, die representatief is voor een héél klein percentage van webwinkels.

Laat ik voorop stellen dat ik niet werkzaam ben voor of geen enkel belang heb bij een bank.
Ik wil graag nog wat aanvullende informatie verschaffen over de ondernemer die inderdaad door zijn/haar bank onder druk wordt gezet om te investeren in een webwinkel om de verstrekking van een financiering veilig te stellen.
Dit gerucht kan ik van mijn zijde bevestigen en de bank geeft in bijna alle gevallen het enige juiste advies: “Zonder webwinkel gaat uw bedrijf niet overleven”.
Want we kennen ze allemaal, het is het type ondernemer dat principieel niet wil beginnen aan een webwinkel met de meest uiteenlopende argumenten. Veelal het prijskaartje van een webwinkel, die in vergelijking met de aanschaf en operationele kosten van een locatie in het niet valt en bovendien aftrekbaar zijn bij de belasting.

Welnu ik kan uit ervaring zeggen dat, zo gauw de eerste stappen richting webwinkel gemaakt zijn, bij velen de angst en desinteresse omslaat in een frisse ondernemersdrift.
En de drijfveer is overleven en weer prettig zakendoen, omdat er nou eenmaal een verschuiving heeft plaatsgevonden en nog steeds gaande is van off- naar online handel.

Kitty

Vele varkens maken de spoeling dun. Er zijn teveel mensen die er geld mee willen verdienen. De opzet van bol.com lijkt mij een aardig goede. Maar ik zie eigenlijk, ondanks de grote omzet op internet, internet alleen voor een leuke bijverdienste. Als de meeste ondernemers zo weg geconcurreerd zijn, blijft voor een enkeling echte broodwinning.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond