Deel dit artikel
-

De banneradvertentie is twintig jaar oud en springlevend

De banneradvertentie is al vele jaren geleden doodverklaard, maar na twintig jaar is hij nog steeds niet verdwenen. De mogelijkheden voor (re)targeting en relevantie houden de banner op de been.

Op 27 oktober 1994 verscheen op de online versie van het tijdschrift Wired de allereerste banneradvertentie. ‘Have you ever clicked your mouse right HERE?’ stond er te lezen, want uitleg was noodzakelijk voor een klikbaar plaatje. De conversie was jaloersmakend: bijna de helft van de lezers klikte op de advertentie voor AT&T.


De eerste adserver werd in juni 1995 in gebruik genomen, met dank aan twee studenten van Stanford, dezelfde universiteit die ook Google voortbracht. Een jaar later was advertentiemakelaar DoubleClick live gegaan. Twee jaar later haalde dat bedrijf met de beursgang al 60 miljoen dollar op. In 2007 kocht Google DoubleClick voor 3,1 miljard dollar. De display advertentie was big business geworden.

De banner is vaak dood verklaard, vele jaren geleden al, maar anno 2014 worden via advertentieplatform AppNexus alleen al 6,2 biljard banneradvertenties verkocht. Toegegeven, geklikt wordt nog op 0,09 procent.

Dus waarom is die banner er nog steeds? Ten eerste omdat display advertenties nog steeds ideale mogelijkheden bieden voor (re)targeting en relevantie. Ten tweede omdat er een verschuiving is ontstaan van conversie naar branding. De harde sales-knoppen verdwijnen steeds meer naar de achtergrond. Ten derde omdat real time bidding enorm belangrijk geworden voor de optimalisatie. Banners zijn geen schot hagel meer, of zouden dat niet meer hoeven te zijn. Wie weet beleeft de bannenadvertentie om die reden in de nabije toekomst weer even relevant als in het verleden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond