Deel dit artikel
-

Banners getarget op het weer

Banners afstemmen op land, leeftijd of geslacht van de internetter is al gebruikelijk. Daaraan voegt AccuWeather.com nu ook het weer toe. Het bedrijf spreekt over "weather-triggered marketing" en is een test gestart om te bekijken of het middel ook werkt. WebAds overweegt een soortgelijke manier van targeten voor de online routeplanner Routenet .

AccuWeather.com is een samenwerking gestart met Haband Online . De test wordt gehouden met het aanbieden van Haband Parkas bij internetters die op dat moment temperaturen van ver onder nul moeten verduren. Maar het gaat niet alleen om regen en koude, Accuweather.com zegt ook te targeten op bijvoorbeeld UV-straling. De voorspellingen zijn normaal gesproken voor 6 dagen, maar kunnen uitgebreid worden tot 10 dagen.

Eigenlijk dienen de banners vooruit te lopen op het weer, aldus senior vice president Mike Steinberg van AccuWeather.com. "Adverteerders zullen regenkleding willen promoten voordat het begint te regenen."

Volgens eigen opgave heeft AccuWeather in december 4,5 miljoen unieke bezoekers gehad, en wist het 40 miljoen pageviews te behalen. De site richt zich sterk op de Verenigde Staten, maar geeft ook voorspellingen voor de rest van de wereld.

"Een leuke propositie", zegt Michel Burgerhof van WebAds over het initiatief. "Het is een extra middel voor adverteerders om hun producten te kunnen aanbieden." Met name in een land als de Verenigde Staten waar verschillende temperaturen heersen kan het een goede manier zijn om meer 'regionaal' te adverteren, denkt Burgerhof. WebAds werkt momenteel aan een campagne voor Routenet (onderdeel van Locatienet ), waarmee iemand via internet een route kan uitzoeken in diverse Europese landen. "We denken erover om afhankelijk van de bestemming die iemand zoekt, daar een banneer bij te vertonen."

Deel dit bericht

16 Reacties

Karel

Dit is werkelijk geniaal!

ronald

Targeten op weer. Toegevoegde waarde?

Rob

Wat? Banners afstemmen op land, leeftijd of geslacht! Wat gaan we nou weer krijgen… Een banner moet potentiele klanten trekken. Hoe de banner dat doet maakt niet uit. Maar om nu te zeggen dat het marketing tactisch goed is om in te spelen om land, leeftijd en geslacht gaat wel erg ver. Men moet zich i.p.v land, leeftijd of geslacht juist bezighouden met de gewenste doelgroep. En om nou te zeggen dat je dat doet d.m.v het uitzoeken van een land vind ik persoonlijk onzin. Met vriendelijke groet, Rob The Choprbecker@ict4you.nlwww.ict4tou.nl 

G van Vliet

Rob,Wanneer je echt geen idee hebt van waar je het over hebt, maak je dan niet onsterfelijk belachelijk door dit soort opmerkingen te plaatsen…

Erik Brink (WeerOnline)

WeerOnline biedt deze mogelijkheid al sinds 1998 bij de start van onze website in Duitsland. Volgens mij heeft weather-triggered-marketing zeker toegevoegde waarde voor sommige producten en diensten. Met name in de food zijn er duidelijke relaties tussen weertype en consumptiepatroon. Het assosieren van de merknaam met de weerssituatie kan een sterke impuls geven aan het consumptiegedrag.In de praktijk blijkt echter dat er weinig behoefte is bij adverteerders aan weather-trigged-marketing. Mogelijk dat internet hier verandering in kan brengen.

Arjen Bruinning

Dit idee doet me denken aan het toekomstbeeld van de coca cola machine op het Centraal Station met variabele prijzen. Als het mooi weer is, is de vraag naar frisdrank groot en gaat de prijs van cola omhoog. Als het slecht weer is, gaat de prijs van cola naar beneden. Oftewel, veel vraag -> hoge prijs, weinig vraag -> lage prijs. Ik kan me voorstellen dat bij mooi weer, de banners met ijsjes je om de oren vliegen en bij koud weer, de banners met warme chocaldemelk. In combinatie met leeftijden, land en geslacht, kun je hele leuke combinaties krijgen. Vrouw, 67 jaar, Nederland, temperatuur onder nul -> banner met elektrische deken. etc… Arjen Bruinning

X

Erik Brink van WeerOnline! Is toch geen familie van Nina Brink van WorldOnline 😉

Karel

Nee nog beter en echt revolutionair en zeker een persbericht waard: als er een bezoeker is op een financiele site laten we een financiele banner zien…. WAUW!

Anders Floor

Er zullen toch wel eerder bedrijven op dit idee gekomen zijn? Inspelen op het weer, op sportevenementen, op nieuws, op rages… Het lijkt me stug dat ik nou opeens kippen met gouden eieren weggeef.Banners afstemmen op leeftijd en geslacht lijkt me wat halfslachtig. Zoiets kan alleen wanneer die internetter die gegevens ergens heeft opgegeven. Laat die internetter dan meteen zijn interesses opgegeven en stem de banners daar op af. Die revolutionaire financiele banner dus 😉

bosch

Inspelen op het weer komt zeer zeker wel vaker voor. Als je in (bijvoorbeeld) Istanbul over straat loopt, en alle 'zwerfkinderen' hun ansichtkaarten ziet verkopen, dan moet je maar eens opletten hoe lang het duurt voordat men na de eerste regendruppels gevallen zijn en masse paraplu's begint te verkopen. Via banners inspelen op de 'gemoedstoestand' van de bezoeker lijkt me prima, een beter idee lijkt het me om via mijn IP te kijken hoe vaak ik in het verleden op een banner heb geclicked en aan de hand daarvan de banners aan te passen (klein kunstje lijkt mij). Er zijn zoveel van dit soort berichten mogelijk (bezoeker met als referrer startkabel.nl krijgt andere banner dan wanneer hij of zij van startpagina.nl komt..). Hopelijk ligt het niet in de bedoeling van de Emerce reactie om al deze berichten dan ook te plaatsen. En over "Adverteerders zullen regenkleding willen promoten voordat het begint te regenen.", dan zullen ze toch wat beter moeten kijken naar de handigheid waarmee men dat in Istanbul doet, daar zit exact 30 seconden tussen. :-) 

Arjan van Woensel

Zullen we niet even met zijn allen gewoon een kwartiertje brainstormen over dit soort toepassingen? Staan we met tenminste 20 baanbrekende toepassingen in de Emerce. Met een echt artikel! 

Arjen Bruinning

Ik heb een veel beter idee. Deze marketingtips zijn goud waard: targetten op gebruikers. WAUW, that's new and hot.We schrijven een A4 vol met een businessplan, stappen naar een investeerder, vangen een paar miljoen, nemen elke maand 10 mensen aan (want we gaan snel groeien), we noemen ons CMSA (Chief Marketing Smart Ass) en CMITB (Chief Marketing I'm The Best), we leasen een paar dure auto's, huren een leuk grachtenpand, shoppen bij IKEA voor wat meubeltjes, geven een leuk openingsfeestje, gaan veel vergaderen, vliegen naar Londen, Parijs, U.S, want we gaan snel naar het buitenland, en zeggen dat we binnen 1,5 jaar naar de beurs gaan. Moet lukken of ben ik net te laat?:-)Groeten,

Zarmac

Targetting is subliem maar geen common business. Ik verlang naar die ene laatste aanbieding van mijn bakker echter de adverteerder is alleen geinteresseerd in mij. Rot aub op! Geef mij informatie die ik wil, in mijn buurt, die mij aangaat, en ik zal doorklikken. Local, low pricing, fast business en quick supply. Nog een beetje wachtuh en ambitie dus jongens.

Gerard

@ Zarmac: het was wel een beetje lang wachten op jouw reactie in deze! (5 jaar en 2 maanden om precies te zijn) Wat bedoel je precies met Fast Business en Quick Supply? 😉

marko

Bij zoveel "oud" nieuws houd mij maar een vraag bezig…..Wat is een "senior vice president"…. ……. en (dan zijn het toch twee dingen) wat is een "banneer" ?Waarschijnlijk een neergaande banner, heb ik ook nog nooit gehoord

Zarmac

Fast Business is een manier om in een korte tijdspanne velen te interesseren in een bezoek op je verkooppunt. Je biedt iets aan wat aantrekkelijk is voor de consument en haalt daarbij een extra omdat ze in je winkel zijn. Laat ze maar komen dan kopen ze ook wel dat andere.Quick Supply is altijd fijn voor de gebruiker want deze wil graag dat zijn aankoop meteen in huis is. Daarna is het misschien niet helemaal okay, maar de service geeft hem de genoegdoening. Hoe sneller des te beter,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond