Deel dit artikel
-

Bastiaan de Jong weg als uitgever Kieskeurig.nl

Bastiaan de Jong vertrekt als uitgever bij vergelijkingssite Kieskeurig.nl. Zijn functie wordt tijdelijk waargenomen door Sander Ten Dam.

De Jong bevestigt zijn vertrek aan Emerce. “Het bleek niet mogelijk mijn idee van ondernemerschap uit te voeren. In goed overleg met Sanoma heb ik besloten te vertrekken”.

De uitgeeffunctie wordt sinds 1 november tijdelijk ingevuld door Sander ten Dam. Ten Dam  was in het verladen al uitgever van Sanoma’s vergelijkingssite, dus de huidig directeur Performance Based van Sanoma begeeft zich op bekend terrein.

De Jong: “Ik ben weer begonnen als zelfstandig ondernemer en ga een eigen b2c-internetconcept uitwerken. De details daarvan houd ik nog voor me”. De ondernemer had in het verleden een eigen onderzoeksbureau en werkte bij KPN zowel bij de internetproviderkant als de mobiele tak.

Een jaar na zijn aanstelling als uitgever bij Sanoma’s productvergelijker Kieskeurig is De Jong vertrokken.

Deel dit bericht

5 Reacties

Een fan

Altijd lastig en listig om bij Sanoma een ondernemend type te zijn – jammer voor Sanoma, mooi voor de Jong. Bastiaan – succes!  Een fan

Frits

Wat is niet lastig bij Sanoma? Waar ze goed in zijn is iets kopen, uitknijpen en de winst naar Finland overboeken. Er is uit eigen keuken niet 1 succes te noemen. Wat is er is er van 360 uitgeven terecht gekomen? Wonen (Moviq) flop, Reizen (vakantie.nl) flop etc. Heeft de aandeelhouders miljoenen gekost en niets opgeleverd. Vraag me af hoe ze dat weggewerkt hebben in de jaarverslagen….heer Molman?Geef een club succesvolle jonge internet ondernemers een zak geld en je zet een sterker platform op. Goedlopende sites kopen kan elk willekeurig M&A huis.  

Gijs Vroom - Emerce

@Frits  Het is natuurlijk de vraag wat business-wise een grote uitgever beter kan doen: zelf innoveren of kopen en optimaliseren. Het gaat uiteindelijk niet om de 'eer' van het starten, maar om het rendement wat een dergelijk bedrijf maakt (voor haar aandeelhouders). Innovatie is vaak lastig – voor grote en kleine partijen – en slechts een deel van de initiatieven slaagt. Het kan uiteindelijk meer opleveren om de initiatieven die lijken te gaan slagen vroeg genoeg op te kopen en uit te bouwen, dan om telkens zelf initiatieven op te starten. Uiteraard moet je als uitgever dan wel in staat zijn om de opgekochte ventures ook daadwerkelijk uit te bouwen.  Verder is bijkomend voordeel van voldoende grote opkopers dat er voor alle partijen – investeerders en ondernemers – de incentive er is van een aantrekkelijke exit. En dat bevordert misschien wel meer de cultuur van bedrijven starten en groot maken, dan als de grote partijen zelf die eerste investeringen gaan doen?  

Bruno

@GijsSuccesvolle bedrijven, ook wel zomer spelers genoemd, zoeken met name de kracht bij zichzelf en vullen dit waar nodig (voor bijv. snelheid) aan met strategische overnames. Kijk naar Apple, Google, Ebay, Microsoft etc. Bij Sanoma (en tevens TMG) is geen kracht of eigen identiteit meer te vinden. Ze overleven puur op basis van hun omvang en financiele vermogen. Frits heeft mijn inziens gelijk als hij het vergelijk maakt met een M&A huis. Uiteindelijk mist het management visie en dat is zeer kwalijk en gevaarlijk voor de continuteit van Sanoma. Mensen zoals Molman zijn te comfortabel geraakt in hun positie en inkomen. Je ziet dat voor dit soort bedrijven alleen het volledig vervangen van het management perspectief biedt (kijk bijvoorbeeld naar Disney en het toetreden van Jobs). Als er geen eigen identiteit meer is, innovatie tot niets leidt en het bedrijf draait op successen uit een ver verleden dan is een zomer speler een winterspeler geworden en moet er snel iets gebeuren.  Vraag me af wanneer de aandeelhouders van Sanoma en ook TMG in actie gaan komen.

Bas

@Frits: GoeieVraag.nl uit de hoed van Sanoma is wel een redelijk succes te noemen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond