Deel dit artikel
-

Beauty-vlogger NikkieTutorials heeft ‘grootste PR waarde’

Beauty-vlogger NikkieTutorials is de onbetwiste koningin van de Nederlandse vloggers. Zij wist met haar kanaal in twee maanden tijd 20 miljoen euro aan PR-waarde te genereren. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit naar de zogenoemde buzz op social media over Nederlandse vloggers in mei en juni 2016.

NikkieTutorials heeft volgens het bureau ook het grootste sociaal bereik, maar het kanaal Jelly trok de meeste bezoekers.

Vloggen is volgens Clipit ‘big business’. Jongeren laten massaal de televisie links liggen en kijken in plaats daarvan naar de nieuwste video’s van Enzo Knol of StukTV.

Daarbij staat Beauty-vlog NikkieTutorials op eenzame hoogte. Haar PR-waarde is ook constant hoog, terwijl die van andere vloggers varieert. Nikkie genereert gemiddeld 1,4 miljoen impressies per video. Het hoge bereik heeft de vlogster ook te danken aan een groep trouwe fans die haar berichten op hun beurt weer met een nog groter publiek delen.

De PR waarde van NikkieTutorials wordt geschat op 20 miljoen euro, die van EnzoKnol op 12 miljoen. De eerste veertien gemeten vloggers komen sowieso boven de 1 miljoen uit.

Capture

Praten over NikkieTutorials gebeurt online weer minder vaak, zo blijkt uit het onderzoek. De topper is op dit gebied Yarasky, met 188.097 ‘vernoemingen’ in twee maanden. Yarasky is ook het meest actieve kanaal: gemiddeld zes nieuwe video’s per dag. Veel van de berichten gaan over een 24-uur livestream voor Make-A-Wish, waarbij kijkers geld kunnen doneren voor het goede doel.

Het best bekeken kanaal van de afgelopen twee maanden is het gamekanaal Jelly. Veel impressies zijn echter nog geen garantie voor een hoge PR-waarde. Zo heeft NikkieTutorials met ‘slechts’ 17 miljoen views toch meer impact dan Jelly. De invloed van een vlogger wordt dus niet alleen bepaald door het aantal impressies, maar ook door de mate waarin de achterban zijn enthousiasme deelt.

“We zien wel voortdurende verschuivingen”, zegt analist Paul van der Zijde tegen Emerce. “Sommige vloggers worden na verloop van tijd minder actief, en dat heeft ook gevolg voor hun bereik.”

2804015_Clipit-News-B.V._Infographic-vloggers_5_OUTLINE-page-001

Deel dit bericht

2 Reacties

Marjet

Jammer dat de meeste vlogs zo inhoudsloos zijn. De nieuwe generatie is er, dat is een feit, maar het niveau holt wel heel snel achteruit. Vloggers stoppen massaal met school, video’s worden steeds extremer omdat kijkertjes geboeid moeten blijven worden (pranks, staged video’s etc.), commerciële bedrijven duiken massaal op de vloggers om verborgen en misleidende reclame te presenteren aan minderjarigen, op de vraag aan kinderen wat wil je later worden hoor je steeds vaak het antwoord: “EnzoKnol”. Natuurlijk vernieuwen dingen door de jaren heen, maar help… is deze Vlogverandering wel een goede?

Tim

Wat is de houdbaarheid van dit? De doelgroep is 12 jarig zonder geld. De videos hebben clickbait titels en thumbnails. Er wordt gesmeekt om likes, comments en shares. En ze doen alsof ze houden van deze interactie, maar we weten natuurlijk wel beter waarom ze dit graag willen.

Het is schreeuwerig, druk en eigenlijk bedroevend qua niveau. Maar de jeugd kijkt er graag naar. Dan heb ik het vooral over de gamekanalen.

Af en toe kijk ik wel eens de aanbevolen video’s, maar ik erger me echt kapot.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond