Deel dit artikel
-

Bedrijf poetst QR-code weg

Het Israëlische startup Visualead gaat de lelijke QR-code te lijf door zijn zichtbaarheid met zeventig procent te verminderen, bijvoorbeeld op verpakkingen.

Met name in printomgevingen wordt de QR-code over het algemeen nog erg lelijk gevonden. Daarom staan de codes vaak op onlogische plekken, zoals onderaan een abriposter. Dat kan deels worden opgelost door kleurrijke designs te ontwikkelen.

Grafisch bedrijf Joh. Enschedé heeft met het Amerikaanse Endeavour Media naar eigen zeggen het ‘eerste platform voor onzichtbare scancodes’ gelanceerd. PostNL introduceerde deze techniek in 2011 al eens met scanbare postzegels van Boudewijn de Groot en jubileumpostzegels van vijftig jaar Golden Earring.

Een ander alternatief heet SnapTag: interactieve logo’s voorzien van een cirkel waarin een code zit opgesloten. Door kleine onderbrekingen in deze cirkel zijn ontelbare patronen mogelijk. Voordeel is dat SnapTags prettiger ogen, nadeel is dat codes moeilijk herkenbaar zijn voor het publiek.

Bij de Israëlische toepassing gaat het niet om onzichtbare QR-codes, wel om codes die wat meer passen bij hun achtergrond. De codes van het bedrijf zijn vooral bedoeld voor marketeers en adverteerders.

Gebruikers kunnen hun QR-code uploaden en een sjabloon naar keuze selecteren. Kleine bedrijven betalen veertien dollar per QR-code. Een aparte app om de code uit te lezen is niet nodig. Adverteerder James Richardson duty free shop heeft een test gedraaid in de grootste Israëlische krant Yediot Aharonot. De code werd 33,4 procent meer gescand dan bij een minder fraaie QR-code.

Deel dit bericht

6 Reacties

frans hendrikx

Leuk alternatief. Of het er grafisch zoveel aantrekkelijker door wordt? Vooral designers hebben een hekel aan de zwart/witte blokjes omdat ze een storend element vormen in hun handwerk. Maar waar gaat het om? Consumenten hebben er helemaal geen moeite mee. De ‘oude’ vertrouwde QR-code is duidelijk en herkenbaar. Designers die zich een beetje verdiepen in de mogelijkheden om het zwart/wit van de QR-code om te toveren in een passende kleur of vorm zijn er ook. Er kleven echter bezwaren aan het retoucheren van QR-codes. De kans bestaat dat ze onleesbaar worden voor readers en niet in de laatste plaats onherkenbaar voor degene die geacht wordt te scannen.De QR-code is een eerste begin van een ontwikkeling en vraagt om compromis tussen mooi en functioneel. Overigens wat heb je aan een onzichtbare QR-code? De Visualead applicatie is een stap in de evolutie van markers als de QR-code.
Meer voorbeelden van QR-code art & design vindt u op http://www.qr-event.nl

ruud list

Waar gaat het om bij de codes? Dat ze gezien en gescand worden, toch? Door ze minder opvallend te maken maak je de boodschap die je wilt overbrengen ondergeschikt aan het design. Kan toch niet de bedoeling zijn van communiceren?

Cristian Vosrtius Kruijff

Onzichtbare QR codes zijn een broodje aap. Het is meer gewoon beeldherkenning, net als layar of aurasma dat doet. Het is nu meer een beeld waar plompverloren ook een QR code op staat.

Visuallead designs zien er in eerste instantie wel leuk uit, maar zijn in principe altijd hetzelfde trucje, of dat past binnen een campagnebeeld moet je je nog maar afvragen.

Het is misschien een middenweg. Echt QR design is maatwerk, dat kun je niet automatiseren, zie maar eens de QR designs op http://www.qrcode-design.com of op http://www.setjapan.com

Hein Eberson

QR-codes zijn oude techniek, inmiddels ingehaald door Google Goggles en andere beeldherkenningssoftware (Layar, Wikitude). Als ontwerpers zorgen voor optimalisatie door middel van een leesbare tekst en pregnante vorm, dan kan het drukwerk zelf een link zijn naar een website. Daar zijn geen aparte QR-codes voor nodig.

Z.Eur

Je kan nog zulke leuke ideeen hebben (uiteraard altijd goed voor een grote zak geld van naieve durfkapitalisten), de adaptatie is altijd afhanklijk van hoeveel mensen bereid zijn om een speciale reader te installeren. Als je een reader zou hebben die direct vanuit de browser zou werken dan zou je een stuk minder afhankelijk zijn van deze alles bepalende factor.

Technische gezien is QRCode design een eitje. Zorg dat je correctiefactor voor je QR code zeer hoog is en je kan vrijelijk je gang gaan met je design.

G.H. van Loo

Aardig extra detail: Visualead heeft onlangs Qurify.com overgenomen van het Nederlandse bedrijf Yocter. Qurify was één van ’s werelds oudste en meest gebruikte QR Code Generators. Ze zetten dan ook hard door om ook op deze manier de minder fraaie QR Codes uit het (internet) straatbeeld te krijgen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond