Deel dit artikel
-

Beeldverslag Emerce Update Gamevertising

Op dinsdag 11 december 2007 vond in de Rode Hoed in Amsterdam de Emerce Update Gamevertising plaats. Sprekers van onder meer Game Entertainment Europe, Ex Machina, Albert Heijn en Microsoft deelden hun visie en ervaringen met in game advertising, sponsored games, serious gaming en meer.

Het seminar vond plaats in de Rode Hoed aan de Amsterdamse Keizersgracht

Jim Stolze opende de middag

Jurriaan van Rijswijk van Game Entertainment Europe schetste een actueel beeld van de markt

Jeroen Elfferich van Ex Machina sprak over de verschillende vormen van gamevertising

Het publiek luistert aandachtig

Maarten Brands van W! Games zette iedereen weer met beide benen op de grond

De XBoxen stonden in de belangstelling

Jan Willem Huisman van IJsfontein en Chantal van Wijnbergen van Albert Heijn bespraken hamsterwereld.nl

Petra van Dreumel van Zylom onthulde cijfers over hun doelgroep

Het hele gamevertisingspectrum in beeld

Mark van Dijk van Microsoft nam ons mee in de wereld van Massive

Richard van der Wilk van Starcom besprak de multimediale case van Red Bull Knockout

George Goudsblom van Starcom nam vervolgens Verkade Dier & Co onder de loep, waar tevens gaming is ingezet

Tijdens de borrel werd flink nagepraat en genetwerkt

Deel dit bericht

2 Reacties

Luc van Poelje

Het was een interessante dag. Veel bijzondere presentaties en vooral veel perspectieven op wat adverteren in games nu inhoudt en en hoe dit allemaal in de praktijk kan lopen. Ik geloof dat casual games snel een eigen plek moeten veroveren op game news sites en marketing blogs. Het verschilt toch veel van de andere taken van 'sport' en het is een meest belovende jonge telg aan de game boom. Dynamische games en platformen en adverteer opties; Dat is wat er nodig is voor de game-business (revenue) en de adverteerders. Ben benieuwd of iedereen daar mee gaat komen. Games zijn potentieel een extra revenue stroom voor veel sites.

Micha van der Meer

Het was interessant om te zien dat Marketing afdelingen nog steeds niet de weg kunnen vinden naar game development Nederland. Aan de andere kant heeft Game development Nederland nog steeds geen idee dat Marketingafdelingen juist op zoek zijn naar nieuwe inspiratie.  Games worden in Nederland nog steeds als traficgenerators gezien. Marketing managers zouden wat meer naar de Duitse collega?s moeten kijken (die dit stadium al lang voorbij zijn). Gek genoeg zijn in Duitsland al 7 studenten afgestuurd op het Moorhuhn fenomeen welke door een Nederlandse ontwikkelaar in 1997 is ontwikkeld.  Weinig marketing managers staan er bij stil dat de omzet van de casual game industrie de afgelopen 3 jaar is verdubbeld. Zylom alleen maar roept over het best bewaarde geheim (de vrouwen van 25 tot 45 jaar). Niemand komt op het idee dat er ook een casual gamemarkt van mannen bestaat. Of wil marketing Nederland zich niet wagen aan schiet en race spelletjes? Zylom verdient haar reclame geld voornamelijk aan de inkomsten om het spel heen. Er was dus geen enkele marketing manager die zich afvroeg ?waarom ontwikkelen we geen branded game voor deze succesvolle markt?. Het risico lopen dat het een hit wordt en het marketing budget terug verdienen, gratis publiciteit en niet te vergeten de fan sites.  Nederland is op de goede weg maar ik wil nog een ding kwijt. Er is een groot verschil tussen een interactieve flash animatie en een game. Nederland heeft vooralsnog een hoog percentage aan interactieve flash animaties.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond