Deel dit artikel
-

Beleggers plaatsen vraagtekens bij verkoop Docdata

Het bod van het Amerikaanse Ingram Micro op DocDatas meest kansrijke onderdeel zet minderheidsaandeelhouders buitenspel. Dat constateert beleggersvereniging VEB.

DocData en het Amerikaanse Ingram Micro hebben een wel heel aparte handelswijze om een beursbedrijf te ontmantelen, constateert de VEB. Door de constructie van de bieding, waarbij houders van 63,9 procent van de stukken al onvoorwaardelijk hebben ingestemd met de transactie en er geen bod op alle aandelen is, hebben minderheidsaandeelhouders nauwelijks mogelijkheden om het bod aan te vechten. De VEB betwijfelt of het huidige bod van de Amerikanen een accurate weerspiegeling is van de werkelijke waarde van het onderdeel.

Micro maakte vorige maand bekend een bod van 155 miljoen euro uit te brengen op het e-commerce onderdeel van DocData. Dat is de fulfillmenttak die voor Bol.com, V&D en De Bijenkorf werkt.

Micro wil het matig draaiende kleinere onderdeel IAI, dat machines maakt om paspoorten te beveiligen, niet hebben. Dit onderdeel blijft na afronding van de transactie achter in het beursgenoteerde Docdata. De IAI-divisie is niet alleen veel kleiner dan de nu verkochte e-commercepoot, 21,6 miljoen euro omzet versus 147,1 miljoen euro, het onderdeel presteert ook ondermaats. Er komt dus een beurshuls beschikbaar voor geïnteresseerden die daarin nieuwe activiteiten zouden kunnen onderbrengen. Beleggers blijven na afronding van de transactie dus achter met deze activiteiten, en een zak geld voor de e-commerce activiteiten.

De vraag is ook wat DocData heeft bewogen tot een plotselinge verkoop van de e-commercepoot, schrijft de VEB. En waarom DocData beleggers niet eerder op de hoogte heeft dat het onderdeel kennelijk in de etalage stond.  Beleggers viel rauw op hun dak dat er al sinds de zomer een ‘te koop’-bord in de tuin bleek te staan.

Afgezien van het moment, begrijpt de VEB de reden wel. De markt voor afhandeling van webbestellingen is nu eenmaal erg competitief en nieuwe toetreders met diepere zakken dan DocData zoals DHL en PostNL staan te popelen om marktaandeel te winnen. Hierdoor zullen aanbestedingstrajecten steeds competitiever worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond