Deel dit artikel
-

België krijgt clearinghouse ICANN

Er komt een wereldwijd clearinghouse om misbruik van domeinnamen tegen te gaan. Domeinbeheerder ICANN heeft de opdracht gegund aan Deloitte België, IPClearinghouse en IBM België.

Volgend jaar zullen de nieuwe domeinextenties in gebruik worden genomen. Bedrijven als Coca-Cola kunnen dan domeinnamen eindigend op .cocacola gebruiken. In potentie bestaat het gevaar dat allerlei niet-merkenhouders namen gaan claimen.

Om dat te voorkomen, controleert het nieuwe clearinghouse van ICANN of de domeinnaam reeds als merk is geregistreerd. Het zal ook de zogenoemde Sunrise begeleiden, een periode waarin merkhouders en andere rechtenhouders een naam mogen registreren.

Niet-rechthebbenden kunnen via het clearinghouse ook domeinnamen van merken kopen.

Deloitte België zal volgens DataNews instaan voor de validatie van de content in de databank, en IBM België tekent voor de interface en voor de datacenterdiensten. Beide bedrijven doen daarbij een beroep op de expertise van het Belgische bedrijf IPClearinghouse, dat al langer validatiesoftware aanbiedt. IPClearinghouse runt ook het internet-dienstenbedrijfje Sensirius, dat voor KPN en Deloitte top-level domeinen aanvraagt.

Bedrijven moeten 150 dollar per jaar betalen per merk dat in het Clearinghouse wordt opgenomen.

De clearinghouse-activiteiten van ICANN gaan in oktober van start.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond