Deel dit artikel
-

Bestuurswisselingen bij STIR

Tjeerd Kooij van WebAds is de nieuwe voorzitter van de STIR. Michael Fros van Tiscali (tot voor kort penningmeester) en Rob Molenaar van MSN (tot voor kort voorzitter), beiden vanaf het begin betrokken bij de STIR, zijn uit het bestuur van de Stichting Internet Reclame gestapt. Zij worden vervangen door Martijn Brinkhoff (De Telegraaf) en Lianne van der Kruk (Ilse Media). Versatel, Voetbal International en Kieskeurig zijn nieuwe partijen die zijn toegetreden tot de STIR.

Brinkhoff wordt penningmeester en Lianne van der Kruk vervangt Tjeerd Kooij als secretaris van de STIR. Achter het opstappen van Molenaar en Fros moet niets worden gezocht. Volgens Van der Kruk is het bestuur normaal gesproken een jaar in functie. Dat Molenaar en Fros langer zijn blijven zitten heeft er mee te maken dat het bestuur van de STIR eerst het bereiksonderzoek van de grond wilde tillen. Nu dat gelukt is, zit hun taak er op. 

“Onlangs zijn de eerste data van het bereiksonderzoek internet openbaar gemaakt en daarmee hebben we een belangrijke mijlpaal voor STIR bereikt. De bevlogenheid waarmee het aftredende bestuur STIR op de kaart heeft gezet heeft hier in belangrijke mate aan bijgedragen”, stelt Tjeerd Kooij, de nieuwe voorzitter van de STIR in een toelichting.

“Het nieuwe bestuur zal zich wijden aan verdere en bredere verspreiding van het onderzoek in de markt. Hiervoor zoeken we aansluiting met nieuwe deelnemers. In de ideale situatie sluit elke partij met meer dan 5 procent bereik onder actieve internetters van 13 jaar en ouder zich aan bij STIR, waardoor het inzicht in online bereik volledig duidelijk wordt voor adverteerders, mediabureaus en overige belanghebbenden in de markt,” aldus Kooij.

Peter Wiegman, de man die de STIR met name naar buiten toe vertegenwoordigt, blijft voorlopig zitten als projectcoordinator. Zijn contract is onlangs met een half jaar verlengd. Wiegman overlegt met de site-exploitanten, maakt reclame voor de STIR en maakt tot nu toe de onderzoeksresultaten bekend. Daar verandert voorlopig niets aan.

Een partij die de STIR er graag bij zou hebben is de Gouden Gids. Daar worden worden volgens Van der Kruk nu ook gesprekken mee gevoerd. Wat de status van die gesprekken op dit moment zijn, kan Van der Kruk niet zeggen. Ook zou de STIR graag met (niche-)partijen als de NS en OV9292 in zee gaan omdat die nogal wat verkeer trekken. Vanochtend werd bekend dat prijsvergelijkingssite Kieskeurig zich ook bij de STIR heeft aangesloten. Verder hebben ook VI.nl en Versatel zich bij de stichting aangemeld.

STIR is in mei 2003 opgezet door een groep bedrijven die actief zijn binnen online reclame, waaronder WebAds, AdLink, Ilse, Tiscali en MSN. Er zitten geen adverteerders in de STIR, alleen site-exploiteerders en advertentiebureaus. Het doel is om via bereiksonderzoek internet als advertentiemedium aantrekkelijker te maken, en daarmee de online advertentiebestedingen te bevorderen. Voor het onderzoek is de combinatie Nedstat en Intomart Gfk ingehuurd. Onlangs werden de eerste resultaten van de STIR gepubliceerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond