Deel dit artikel
-

Betaalde dienst YouTube komt moeizaam van de grond

Plannen van YouTube voor een betaalde videodienst, lijken flink onder druk te staan. Niet veel contentpartijen of multichannel networks (MCN) lijken akkoord te willen gaan met de voorwaarden. Anderen klagen over onduidelijkheden.

YouTube wil later dit jaar een videodienst lanceren, waarvoor gebruikers moeten betalen. Er zou weinig verschil zijn met de reguliere YouTube-dienst, behalve dat dat geen advertenties worden getoond en mogelijk ook exclusieve content beschikbaar is. Niet duidelijk is of YouTube de content gaat aanbieden via zijn bestaande kanalen en apps, of dat hiervoor een aparte site wordt opgetuigd.

De dienst had begin 2015 al gelanceerd moeten worden, maar die deadline is al niet gehaald.

Net als bij YouTube moeten zogenoemde multichannel networks (producenten als Endemol) de content gaan leveren, maar enige garantie dat ze iets van hun investeringen terugzien, kan op dit moment niet worden gegeven. Er zouden zelfs geen duidelijke afspraken zijn vastgelegd over het delen van de omzet. ‘We tekenen niet voordat duidelijk wordt wat het financieel voor ons betekent’, zegt een anonieme partner tegen Digiday.

Een betaalde dienst zou voor YouTube niettemin een belangrijke inkomstenbron kunnen zijn. Volgens The Wall Street Journal levert de site nog altijd geen winst op. Vorig jaar zou voor het eerst kiet zijn gedraaid.

Gil C / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond