Deel dit artikel
-

Betaalde zoekresultaten in Nederland niet onder druk

De markt voor betaalde zoekresultaten staat in Nederland nog niet onder druk. Dat zeggen zoekmachinemarketingbureaus Traffic4u, Checkit en Bloosem in reactie op het bericht uit Amerika dat de inkomsten van Google en Yahoo op dat vlak sinds begin dit jaar aan het dalen zijn.

Gert Jan Munneke van Traffic4u: “Hier zien we nog steeds een enorme groei. Ten opzichte van Amerika hebben we op zoekmachinemarketing-gebied juist nog steeds een enorme inhaalslag te maken. Daar is de markt een stuk volwassener en is het logisch dat de markt daar tot op zekere hoogte verzadigd begint te raken. Mijn ervaring is dat we hier sowieso een half tot driekwart jaar achterlopen ten opzichte van de VS. Als het niet meer is.”

Wel is het zo dat ook hier in bepaalde branches een limiet is bereikt waar het het adverteren met trefwoorden betreft. “Kijk naar de hypotheekbranche. Daar is nu echt wel een maximum bereikt en gaat niemand meer extra geld uitgeven voor bepaalde trefwoorden. Dat is een gelopen race.” Maar dat geldt ook voor Amerika waar de branches telecom en draadloos hun maximum lijken te hebben bereikt.

Toch zijn er volgens Munneke nog voldoende groeimogelijkheden in Nederland. “Er zijn nog steeds niches die nog helemaal niets doen met zoekmachinemarketing,” zegt Munneke. Ook gedragen grote bedrijven zich volgens de directeur van Traffic4u nog steeds heel conservatief. “Ja, je ziet dat er bij grote bedrijven nog maar mondjesmaat wordt geëxperimenteerd met betaalde zoekresultaten. Men kijkt toch nog steeds naar de budgetten waarin men er vanuit gaat dat er een x bedrag wordt uitgegeven aan adverteren in print en een x. bedrag wordt vrijgemaakt voor radio- en tv-commercials. Wat dat betreft is internet nog steeds een ondergeschoven kindje.”

Otto Munsters van Bloosem Media schetst een zelfde beeld. “Nee, de rek is er zeker nog niet uit. Wel zie je in drie sectoren dat daar een bepaalde verzadiging is opgetreden. Dat geldt voor travel, financiële dienstverlening (hypotheken en lenen) en voor e-commerce. Daar zie je wel dat het een gelopen koers is. Daar wordt niet meer geboden op bepaalde trefwoorden en is de markt wel min of meer verdeeld. Maar de groei mag er dan uit zijn, je moet niet vergeten dat dit qua volume nog steeds de grootste sectoren zijn. Het is dus ook niet zo dat deze partijen minder gaan uitgeven, wel zie je stabilisatie optreden.”

Gevraagd aan Munsters welke branches in opkomst zijn, zegt hij: “Er zijn geen specifieke branches die in opkomt zijn. Wel zie je dat mkb-ondernemers die in 2003 en 2004 online marketing ontdekten, sinds eind 2004 en begin 2005 in grote getallen betaalde zoekmachineresultaten hebben ontdekt.” Munsters denkt dat Nederland op online gebeid ten opzichte van de VS nog zeker een tot anderhalf jaar achterloopt.

Paul Aelen van zoekmachinemarketingbureau Checkit denkt ook dat het nog wel even gaat duren voordat de gemiddelde prijs per zoekwoord in Nederland gaat dalen. “Nederland loopt nog zeker 1 a 2 jaar achter ten opzichte van de VS. Er moet hier nog een flinke inhaalslag gemaakt worden,” zegt Aelen. “De Amerikaanse markt is veel verder ontwikkeld dan de Nederlandse,” aldus Aelen. 

Update: 28 februari 10.00 uur reactie Checkit toegevoegd.

Deel dit bericht

4 Reacties

Rene Scholte

Kan het zijn dat de VS voor loopt op Europa en dat we dus volgend jaar zullen zien dat de betaalde zoekresultaten ook hier niet gebracht hebben wat velen is voorgespiegeld? Bijkomend: bedrijven als Traffic4u verdienen aan het plaatsen van betaalde zoekresultaten. Geheel kleurloos is het onderzoek dus niet.Voor de goede orde: ik verdien ook aan betaalde zoekresultaten maar ik vertel er al maanden bij dat de kosten steeds minder opwegen tegen de opbrengsten. De conversie laat te wensen over, het is jammer dat je daar zo weinig over leest (behalve in de VS dan.)

Han

De vraag is of er nog steeds een toename is in daadwerkelijke omzet, of dat partijen steeds slinkser worden in het steeds minder aangeven wat betaalde zoekresultaten zijn, en wat niet. Neem Bloosem bijvoorbeeld. Zij hebben een zoekmachine waarbij het onderscheid tussen betaald en niet betaald vrijwel onzichtbaar is (een klein stipje, dat geen enkele zoeker ziet). Geen wonder dat mensen dan op betaalde links gaan klikken en de omzet toeneemt. Een kwalijke zaak en slecht voor het vertrouwen van adverteerders in zoekmachinemarketing.

Nic

Ik ben wel benieuwd wat de gemiddelde prijzen per keyword zijn in Nederland voor de verschillende branches…

Koos Koets

@nic, maak een adwords account aan en je kan het zien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond