Deel dit artikel
-

Bezorgrobots Skype-oprichters claimen last mile

Technologiebedrijf Starship Technologies gaat in vijf Europese steden proefrijden met bezorgrobots om online bestellingen af te leveren. In de volgende fase schalen de Esten op in Europa en Amerika.

Just-Eat is een van de bedrijven die meedoet aan de proef om menselijke pakketbezorgers overbodig te maken. Ook Metro Group (MediaMarkt en Saturn), voedselbezorger Pronto en pakketbezorger Hermes doen mee met de publieke proeven in London, Düsseldorf, Bern en nog twee nog onbekende steden in die landen.

Het ligt voor de hand dat Just-Eat, Metro Group en Pronto de bezorgrobots willen gebruiken. De paar dozijn rolbots die komende maanden over de trottoirs gaan, zijn efficiënte vervangers van de mens die ze normaalgesproken inhuren bij een logistieke specialist.

Opvallend is dat ook Hermes aan de proef deelneemt, een concurrent van DHL in Duitsland. Dat bedrijf geeft aan dat het zijn last mile wil automatiseren. CEO Frank Rausch: “Niemand wil lang hoeven wachten tot de bezorger in zijn rondje bij je langskomt. Individueel ingeplande bezorgingen zullen komende jaren steeds belangrijker worden”, klinkt de uitleg van een bovengemiddelde prijs van een toekomstige premiumfeature nu al.

De bezorgers op wieletjes van Starship Technologies hebben een actieradius tot vijf kilometer. Ze banen zich autonoom een weg van verdeelpunt tot ontvanger en terug. In de afgelopen kwartalen legde de robots inmiddels achtduizend kilometer af voor testritten en botsten ze tegen geen van de vierhonderdduizend mensen die ze tegenkwamen aan.

Starship Technologies heeft tot op heden geen extern venture capital opgehaald. De activiteiten worden tot nu toe gefinancierd door Janus Friis en Ahti Heinla, techneuten die aan de basis van Skype stonden en financieel profiteerden van de verkoop.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Robots worden niet enkel voor maar ook achter de schermen al ingezet door internetbedrijven. Bezoekers van de hoofdkantoren van Microsoft en Uber kunnen er op de parkeerterreinen geautomatiseerde controleurs op wieltjes tegenkomen:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Fred

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe voorbijgangers er op reageren.
Verrast, verbaasd of misschien schrikken ze wel.

Mooie ontwikkeling, vraag me wel af hoe bruikbaar dit is in bijvoorbeeld Nederland. Lijkt me hier een stuk lastiger m.b.t. verkeer en fietsen e.d.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond