Deel dit artikel
-

“Bezuinigende dotcoms zorgen voor afname reclamebestedingen”

Bezuinigingen bij dotcom-bedrijven zullen de groei in reclamebestedingen volgend jaar sterk doen afnemen, aldus mediabureau Zenith Media . Wereldwijd zal de groei 1,9 procent minder zijn dan dit jaar. Uitgaven aan online advertising zullen juist stijgen.

Wereldwijd zal er een daling optreden van 7,9 procent groei naar 6 procent groei. In de Verenigde Staten is de daling het sterkst: wordt er dit jaar nog een groei verwacht van 8,9 procent, volgend jaar zal dit slechts 4,6 procent zijn. Voor Europa geldt een teruggang van 8,6 procent groei dit jaar naar 6,7 procent volgend jaar.

Volgens Zenith Media is de teruggang in de Verenigde Staten groter omdat de reclamewereld daar meer afhankelijk is geworden van dotcom-bedrijven. Tien procent van de totale bestedingen komt van internetbedrijven, dit jaar waren ze verantwoordelijk voor de helft van de groei in bestedingen. Europa zal minder hard getroffen worden, aangezien binnen Europa dit jaar 'slechts' eenderde van de groei op het conto van internetbedrijven kwam.

Vorige week stelden Boston Consulting Group en Shop.org dat er meer marketingbudget van dotcom-bedrijven van offline reclame naar online advertising zal gaan. Zenith Media deelt deze opvatting. Het bureau verwacht dat de totale bestedingen aan online advertising volgend jaar groeien van 7,7 miljard dollar naar 10,9 miljard dollar, daarmee 3 procent uitmakend van de totale bestedingen aan reclame wereldwijd. In 2003 zal wereldwijd 17,8 miljard dollar aan internetreclame worden besteed, voorspelt Zenith Media.

De groei onder invloed van dotcom-bedrijven mag er dan weliswaar een beetje uit zijn, toch blijven de uitgaven wereldwijd aan reclame nog wel aanzienlijk stijgen. Vorig jaar werd 307 miljard dollar uitgegeven, volgend jaar stijgt dat tot 351,6 miljard en in 2003 wordt 393,5 miljard dollar besteed, aldus Zenith Media.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond