Deel dit artikel
-

Bidroom.com wil hotelvergelijkers aanpakken

Drie ondernemers zijn vanuit Engeland Bidroom.com gestart als tegenwicht voor grote spelers als Booking.com, Expedia.com en Hotels.com. Die zouden een steeds machtiger positie innemen binnen de branche en hoteleigenaren betalen steeds hogere commissies.

Bidroom.com moet de online hotelbranche op zijn kop zetten, op dezelfde wijze als Skype dat met de telecomindustrie heeft gedaan, zeggen de initiatiefnemers. Medeoprichter Mark Bradshaw zegt dat de site is ontstaan naar aanleiding van vele klachten die zij hoorden van hotels. “Zij zijn de enorme commissies, die soms wel kunnen oplopen tot vijfentwintig procent, zat.”

Reizigers zijn vaak onwetend, stellen de initiatiefnemers, onder wie de Nederlander Casper Knieriem. Zij realiseren zich niet dat een aanzienlijk bedrag van hun reissom wordt opgeëist door een boekingswebsite, geld dat eigenlijk naar de hotels of hun gasten ten goede zou moeten komen.

Bidroom pakt het dus anders aan. Een klant plaatst een aanvraag voor een hotel in één van de deelnemende steden en geeft informatie over de gewenste periode en het gewenste aantal kamers. Tot hier klinkt het allemaal bekend, maar vanaf het moment dat de klant de aanvraag bevestigt, is het proces volkomen anders.

Waar de klant vroeger een lijstje met hotels en prijzen te zien kreeg, begint bij Bidroom.com een periode van 24 uur waarin de hotels hun prijs bepalen en kunnen bieden op de klant. Binnen deze tijd maakt de klant zijn keuze. Bij Bidroom betaalt een klant direct aan het hotel, zonder dat er commissie afgedragen hoeft te worden.

Hoe het bedrijf zelf geld denkt te verdienen, blijft nog onduidelijk. De initiatiefnemers verwijzen naar Facebook, Twitter en Skype ‘die hebben (laten) zien dat het mogelijk is om een fantastische dienst gratis aan te bieden.”

Deel dit bericht

12 Reacties

Arjan

Veel succes, disrupt the normal!

Bas van der Veeken

Wij toevallig ook via booking.com gereserveerd. En ook ik wist niet wat de prijsstrategie was. 25% is wel erg treurig hoog…

Hans Meulenkamp

In de VS doet Priceline dit ook al een tijdje.

James

Tsja, weer het zoveelste initiatief ik betaal liever ietsje meer dan heb ik een garantie van de vele succesvolle boekingen bij gerenommeerde partijen. Wat voor vertrouwen resultaat kan ik verwachten van dit initiatief? Alles heeft te maken met bereik, vertrouwen, garantie dat nu nog niet is gewaarborgd.
Succes ermee,

Bas van der Veeken

Het is niet zozeer dat jij het niet erg vind ‘meer’ te betalen.

Als er hotels ‘gereageerd’ hebben moet je ze daarna natuurlijk nog wel kunnen vergelijken.

En als je NU een hotel echt vast moet leggen op heel kort termijn dan is deze site geen oplossing, maar voor de normale mens die over langer als twee weken een hotel wil boeken een goede oplossing waar hotels meer aan verdienen. En niet de tussenpersoon.

Jan

Zojuist maar even een testje uitgevoerd en zowaar binnen een halve dag de eerste biedingen binnen.

Alle hotels zijn 10 EUR (o.b.v. de totaalprijs) goedkoper dan Booking.com of Expedia, dus dat scheelt dan wel iets. Echter de VAN/VOOR-prijs die het hotel (of Bidroom) aangeeft is feitelijk onjuist en dus incorrect.

Als een hotel normaal 200 EUR per nacht kost en nu bij Bidroom 190 EUR ben je idd goedkoper uit. Echter in ‘Mijn persoonlijke aanbod’, staat dat de normale prijs 230 EUR is. Terwijl dit op alle andere sites dus gewoon 200 EUR.

Kortom, mooi verhaal en zou best kunnen werken, maar voor dat tientje verschil ga ik niet zitten wachten op een ‘mooi bod’.

P.s. Ik heb exact dezelfde hotels, op dezelfde data, op verschillende websites EN eigen site van het hotel vergeleken. Er waren geen feestdagen, congressen of iets anders dergelijk in de specifieke stad op de gevraagde datum. Ik heb dus geen appels met peren vergeleken.

Bas van der Veeken

@Jan:
Bedankt voor je vergelijking. Dat is dan niet de moeite. Dan zullen ze het probleem van hoge commissies zelf in stand gaan houden.

Lex

Via Bidroom aanvraag offerte gedaan (Rome), binnen half uur reactie en 20 % lager dan booking.com, daarna echter geen andere biedingen…

Olaf Johannes

ik vraag me af of mensen bereid zijn om al bij een aanvraag hun naam en emailadres willen doorgeven…

Dat is toch een behoorlijke drempel…

A.J.

Ongeacht of je Bidroom geweldig vind of niet, als Revenue Manager in een hotelgroep kan ik zeggen dat dit een win win is voor zowel de consument als het hotel. Zolang de korting minder is dan de commissie wat normaal afgedragen zou moeten worden dan “verdient” het hotel ook iets extras. Echte prijsbrekers moet je niet verwachten op deze site. Daarvoor zijn er genoeg andere aanbieders. Bidroom geeft de consument de keus met wie ze in zee gaan dat vind ik de kracht van deze site.

Michael Ros

Wij zijn vandaag gestart met een crowdfunding campagne! Investeren is al mogelijk vanaf € 20 en we proberen een bedrag in te zamelen van € 320.000! Zie meer informatie op: https://www.symbid.com/ideas/5854-bidroom

Peter

Als iets gratis is, dan ben je zelf het product.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond