Deel dit artikel
-

‘Jumbo start binnen enkele weken onlineverkoop’

Jumbo Supermarkten praat met leveranciers over onlineverkoop. Volgens het vakblad Distrifood zou de supermarkt al binnen enkele weken met de multichannelstrategie willen beginnen.

Jumbo laat vandaag bij de presentatie van de halfjaarcijfers weten dat het in laatste kwartaal van 2014 starten met haar e-commerce activiteiten. Klanten kunnen vanaf dat moment online boodschappen doen en deze afhalen in diverse Jumbo-winkels en bij stand-alone pick-up-points. ‘Online winkelen bij Jumbo wordt net zo bijzonder als boodschappen doen in de Jumbo winkels en Jumbo Foodmarkt’, zegt CEO Frits van Eerd.

De ontwikkelingen worden in de levensmiddelenmarkt met argusogen gevolgd. Jumbo is na Ahold immers de grootste supermarktketen in Nederland, mede door de aankoop van Laurus en C1000. Ook de formules Super de Boer en Pryma behoren tot de groep. Het bedrijf heeft ruim 400 winkels (500 aan het einde van het jaar) en de omzet bedroeg 3,8 miljard euro in 2013.

Elf procent van de Nederlanders doet wel eens boodschappen via internet bij de supermarkt. Nog geen procent van de omzet van de supermarkten komt via het online kanaal. Eigenlijk heeft alleen Albert Heijn zijn online verkoop echt op orde. Deze week nog kondigde het bedrijf de uitbreiding van het onlinebezorggebied aan.

PostNL ontwikkelde met Vershuys een dienst om versboodschappen te leveren, maar Vomar is alweer gestopt met zijn experimentele websupermarkt, en Sligro verslikte zich in Superdirect.

Jumbo heeft zijn internetambities nooit verzwegen. In advertenties spreekt het bedrijf nadrukkelijk over een multichannelstrategie: ‘We weten dat we niet de eerste speler in de supermarktbranche zijn die online actief wordt, maar hebben wel de ambitie om de beste speler van Nederland te worden. Hiervan gaat de klant uiteindelijk het meest profiteren.’

Jumbo heeft naar verluidt een speciaal team aangesteld voor de onlineverkoop. Een voormalig distributiecentrum van Super de Boer in Den Bosch gaat dienst doen als e-fulfilmentcenter. In een advertentie voor een teamleider EFC staat dat daar vijftig mensen komen te werken. Verder zoekt Jumbo momenteel een webanalist (voor het maken van onder meer click, funnel en gedragsrapportages) en een planner e-fulfillment voor de locatie in Den Bosch. Ook wordt personeel gezocht voor ophaalpunten in de regio Utrecht.

Jumbo wilde tegenover Distrifood alleen kwijt dat het met partners spreekt. Een van de gespreksonderwerpen zou zijn de verschillende prijslijnen die het bedrijf hanteert. De vraag is of die in een transparante webomgeving is te handhaven.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

R.Mulder

Wat een verademing. Ben nog benieuwd naar de logistiek. Op dit moment is het steeds belangrijker dat online shops ergens een fysieke winkel hebben. Voor het tegenovergestelde zal in de toekomst het zelfde gelden. Daarnaast wordt de klantenkring een stuk groter, gezien het feit dat ik nu vanwege afstand nooit naar de Jumbo inkopen ga doen. Afzetmarkt creëren! Ik doe mee! Een verademing voor dorpen waarbij je einden moet rijden om bij een grote winkel te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond