Deel dit artikel
-

‘Binnenkort programmatic buying Nederlandse tv’

Als er een land is waarop programmatic buying ook naar televisie komt, dan is het Nederland wel. Dat zegt Randy Cooke van SpotX. En dat moment is erg dichtbij, aldus de Amerikaan.

Cooke, hoofd Programamtic TV bij SpotX, is in Nederland om de IBC te bezoeken en een lezing te houden over de toekomst van televisiereclame. “De toekomst draait om data, ook bij televisie.”

Hij reisde heel Europa af om het medialandschap te verkennen en het management teams van zenders te spreken. In de ene groep landen komt hij nog niet verder dan praten, in de andere worden concreet projecten gedaan.

Zonder het direct te bevestigen impliceert hij aan Emerce dat SpotX binnen enkele weken een programmatic product bij een Nederlands televisiebedrijf zal introduceren. Het ligt voor de hand dat dat RTL Nederland is aangezien SpotX (voorheen: SpotXchange) een dochterbedrijf van RTL Group is.

Of dat programmatic product met Clypd wordt ingevoerd, dat deze techniek in Amerika al naar tv-zenders bracht, is niet duidelijk. Wel vertelt Cooke dat SpotX en Clypd binnenkort een gezamenlijk product op de markt zullen brengen.

Programmatic buying en selling is een manier van media-in- en -verkoop waarbij adverteerders op een soort marktplaats tegen elkaar opbieden om een gewenst reclameblok van de tv-zender te kopen.

Foto: Matthais Müller (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond