Deel dit artikel
-

Blog PR begint serieus te worden

Blog PR, of ‘blogger relaties’, neemt momenteel een vlucht in ons land. Meer dan 90 procent van de bloggers uit de zogenoemde IPREX Blogbarometer 2014 geeft aan met regelmaat en met uiteenlopende informatie actief te worden benaderd door bedrijven.

In bijna de helft van de gevallen zelfs meerdere keren per week. In een kleine 20 procent van de gevallen gaat het om persberichten en evenementuitnodigingen. Ook laten bloggers zich vaker betalen voor hun aanwezigheid en ‘posts’. Populaire bloggers vooral in mode en ‘food’ ontvangen al snel 250 tot 350 euro om aanwezig te zijn op een persevenement en voor een posting op hun blog.

De unieke bezoekersaantallen van populaire blogs liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers. Voor bedrijven zijn dit interessante aantallen. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp, en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is.

In Nederland heeft bijna één op de vijf bloggers van zijn hobbyblog inmiddels zijn werk gemaakt. Vooral foodblogs zijn mateloos populair, van recepten tot aan restaurantreviews.

Nederland loopt samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop in blogger relaties. Het bedrijfsleven erkent duidelijk de plaats die bloggers innemen in het groeiende online medialandschap, én hun invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten, zeggen de samenstellers. Bloggers zelf merken dat hun inspanningen steeds meer effect hebben: meer dan de helft denkt binnen nu en vijf jaar zelfs meer invloed te hebben op het koopgedrag van consumenten dan traditionele media.

De IPREX Blogbarometer vindt zijn oorsprong in Finland. In Nederland zijn Creative Venue PR en dochterbedrijf Socialite Online PR verantwoordelijk voor het in kaart brengen van het Nederlandse bloggersscene.

Deel dit bericht

2 Reacties

Manouk - Bunch of Backpackers

‘1 op 5 heeft van zijn hobbyblog zijn werk gemaakt’. Deze uitspraak lijkt me sterk. Er staat nergens in het verslag hoe de bloggers geselecteerd zijn voor de email survey? De kans is groot dat dit al ‘bekendere bloggers’zijn (aangezien het door communicatiebureaus is georganiseerd) en daarom zijn de ondervraagden niet representatief voor alle bloggers.

Jeroen

Leuk artikel trouwens, Kreeg dit eerder via Google+.

https://www.roburmarketing.nl/contentmarketing-en-contentdistributie/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond