Deel dit artikel
-

Blogs vaak niet meer dan bijverdienste

Meer dan de helft van alle bloggers wil graag zijn brood verdienen met zijn blog. Dit blijkt uit het bloggersonderzoek dat bureau Cherry Picker uitvoerde onder 206 Nederlandse bloggers. De resultaten werden deze week gepresenteerd tijdens de eerste editie van het Cherry Picker #Storymakers event, waar ruim 130 bloggers en dertig merken bij elkaar kwamen.

Iets meer dan de helft van alle blogs heeft minder dan 15.000 unieke bezoekers per maand. Ruim één derde trekt 15.000 tot 100.000 bezoekers per maand en zo’n tien procent meer dan 100.000.

Van alle deelnemers bleek 85 procent vrouw te zijn. Leeftijden liepen uiteen van 19 tot 61 jaar, het gemiddelde is 31 jaar.

De passies van waaruit bloggers schrijven variëren sterk: van travel tot food, van design of architectuur tot sport en beauty. Deze passies vormen vaak ook de grootste drijfveer achter de blogs.

Bloggers willen graag samenwerken met merken, producten en bestemmingen, maar sommige zaken zijn een echte ‘no-go’ voor bloggers. Bijna 75 procent van de bloggers zou het absoluut nooit accepteren als er te veel inbreng wordt geëist, omdat de content puur en persoonlijk moet blijven.

Ook geeft 38,4 procent aan af te zien van een samenwerking wanneer er te veel online marketing verplichtingen zijn, zoals het plaatsen van linkjes. Daarnaast gaat 36 procent niet akkoord met het plaatsen van content op basis van negatieve ervaringen.

Hoewel de meeste bloggers hun blog als bijverdienste hebben, hoopt ruim de helft uiteindelijk te kunnen leven van hun blog. Een kleine 20 procent haalt zijn hoofdinkomen nu al uit bloggen, terwijl een andere twintig (vrijwel) niets verdient met zijn blog en het (nog) puur als hobby ziet.

Ruim 70 procent krijgt nooit een dagtarief voor het maken van reizen, testen van producten, of het bijwonen van evenementen.

Opvallend is dat wel steeds meer bloggers zich aansluiten bij een media- en/of affiliatebureau: al ongeveer 37 procent van de bloggers werkt hier op vaste basis mee samen. Bijna 80 procent van alle bloggers plaatst wel eens betaalde content, maar daarvan geeft weer bijna de helft aan dat dit maximaal 5 procent van hun totale content beslaat. De tarieven die hiervoor worden betaald lopen sterk uiteen, van minder dan 50 euro tot meer dan 500 euro per artikel.

Deel dit bericht

2 Reacties

Klaas Koopman

Niet bij iedere blogger gaat het om de rechtstreekse financiën. Sommige mensen willen gewoon gehoord worden, anderen willen zodoende reclame maken voor eigen producten en/of diensten en zo zijn er nog wel meer redenen. Toch interessant om de statistieken hierachter eens te horen.

Tessa aan de Stegge

Dag Klaas,

Je hebt gelijk dat het zeker niet iedere blogger gaat om rechtstreekse financiën, de helft van de 206 deelnemers wil er op termijn van kunnen leven. Wat ons erg opvalt in het onderzoek is dat 70% van de bloggers aangeeft te bloggen met als doel om persoonlijke passies te delen. Het succes van blogs zit hem in de persoonlijke content: gem. 70% van de best gelezen posts zijn persoonlijke tips of ervaringen van de blogger. Wil je de volledige resultaten lezen kijk dan hier: http://cherrypicker.nl/pr-marketing/onderzoek-succesfactor-blogs-is-persoonlijke-content/

Hartelijke groet,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond