Bol.com drukt dik stempel op groei Ahold

Bol.com is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de groei van 7,7 procent van Ahold in Nederland. Zonder de bijdrage van de internetwinkel zouden de verkopen zijn gegroeid met maar 0,2 procent.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Ahold vanochtend publiceerde. Het concern maakt geen details bekend over de prestaties van bol.com. Ze worden omschreven als ‘sterk’ en ‘een bijdrage leverend aan de versteviging van onze positie in Nederland’.

In het vierde kwartaal van 2012 bedroeg Aholds Nederlandse omzet 2,7 miljard euro. Een jaar geleden, toen het bod op bol.com nog moest worden uitgebracht, was dat 2,5 miljard. De kwartaalgroei bedraagt tweehonderd miljoen euro.

Over 2011 boekte bol.com een omzet van 386 miljoen euro, bij een groei van achttien procent. Over 2012 ligt de omzet mogelijk tussen de 430 en 450 miljoen euro (15-20 procent groei). Dat zou inhouden dat de webwinkel net als in het derde kwartaal ook in het vierde kwartaal voor zeker de helft van Aholds Nederlandse groei zorgt.

Over heel 2012 nam Aholds verkooptotaal toe met half miljard euro tot 11,1 miljard (5,2 procent). De cijfers van bol.com zijn daar sinds het derde kwartaal in verdisconteerd.

Andere groeielementen bij Ahold zijn de toevoeging van enkele tientallen nieuwe winkels die zijn overgenomen van C1000 en Jumbo Supermarkten.

Albert Heijn is bezig om afhaalpunten voor internetbestellingen te creëren in zijn winkels. Binnen anderhalf jaar moeten zevenhonderd zaken zo’n bolpunt hebben. Ervaringen bij de Engelse supermarkt Tesco laten zien dat online bestellingen tot meer meer verkeer in de winkels leiden. De meerderheid van de shoppers gaat zijn dagverse en andere internetaankopen het liefst gewoon afhalen bij zijn supermarkt om de hoek.

Bol.com houdt volgende week donderdag een partnerbijeenkomst waarbij het affiliates en softwareontwikkelaars wil stimuleren meer handel te bedrijven via zijn platform.

Deel dit item

De acquisitie van BOL betaalt zich nu al uit. Dit was een prima zet van Ahold. Afhaalpunten voor internetaankopen hebben de toekomst. Zelf haal ik liever iets op (in de buurt) dan dat ik er thuis voor moet blijven.

Er staat in het artikel dat het bol.com Partner Event 2013 volgende week donderdag plaatsvindt. Het event vindt echter vandaag (17 januari) plaats van 15.00u – 21.30.

Reactie plaatsen