Deel dit artikel
-

Bol.com in scheenbeschermers en sporttassen

Bol.com opent vandaag een speciaalzaak met 5000 artikelen voor vele sporten. Naast onder meer voetballen, hometrainers, hockeybescherming en tennisrackets, zijn ook allerlei scheenbeschermers en sporttassen verkrijgbaar. Een significant deel van de artikelen wordt aangeboden door andere winkeliers.

In de nieuwe speciaalzaak vinden liefhebbers niet alleen de basisbenodigdheden om te kunnen sporten, maar ook aanverwante zaken zoals voetbalsokken, zweetbandjes en tape. Bol.com richt zich op onder meer voetbal, fitness, tennis, hockey, squash, hardlopen en golf. De markt voor deze sporten is groot: Nederland telt alleen al zo’n 1,2 miljoen voetballers en circa 1 miljoen mensen die geregeld op de tennisbaan staan. In de komende maanden worden de benodigdheden voor nog meer sporten aan de speciaalzaak toegevoegd, zoals een omvangrijk wintersportassortiment.

Bol.com biedt voor het aanbod samen met Nike, Puma, Bremshey, Adidas en Asics. Klanten kunnen ervoor kiezen om hun sportartikelen bij een winkel van Albert Heijn af te halen. In ruim zevenhonderd winkels is immers een bol.com-afhaalpunt aanwezig.

Deel dit bericht

5 Reacties

niels

Ik vind dat elke partij die momenteel levert aan Bol.com als thirdparty (dus op commisie basis) moet stoppen met het leveren van producten. Op deze manier maken wij als (kleine) webwinkels de grote jongens alleen maar groter, en het is voor hun een goedkope manier om veel producten aan te bieden. En dat terwijl de kleine webwinkels een groter risico lopen op hun investering. Ik zeg boycotten die hap.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Niels, dat begrijp ik niet. Je bereik als verkoper wordt toch groter als je onder meer via Bol.com en andere partijen kunt leveren?

niels

Ja maar je brand niet je eigen webwinkel maar vergroot wel het aanbod van Bol.com en vervolgens moet je ook 1,50 per order afrekenen plus x percentage van de bestelling. Persoonlijk zou ik dan liever op cpc of cpa zitten bij een vergelijker of andere site.

Ernest

Niels:
Met (grote) merken die kanaalconflicten niet uit de weg gaan kun je als “kleinere” speler fysiek of online alleen maar zorgen voor een betere klantrelatie, maak de klant fan van je winkelkanaal door betere service, beter klantcontact en je zult blijven verkopen wellicht met andere ( vaak bijzonderder ) merken en producten.

Joost

Ik denk dat de toekomst uit gaat wijzen dat Niels gelijk heeft. Mijn advies is om als webwinkelier niet te gaan leveren aan bol.com. Bol.com kan veel merken niet krijgen. Dit accepteert bol.com niet. De Ahold praktijken worden steeds duidelijker zichtbaar. Dreigementen naar leveranciers en thirdparty sellers zijn dagelijks aan de orde. Als een partij niet wil leveren aan bol.com dan wordt gedreigd met import via grijze kanalen. Als leverancier/merk wil je dat natuurlijk niet en ook als thirdparty denk je dat je het in dit geval beter zelf kunt doen, omdat je er anders een concurrent bij hebt. Je ziet en hoort nu al dat bol.com de leveranciers en thirdparty sellers volledig in de tang heeft. Thirdparty sellers laten ze afhankelijk worden van bol.com en ze vragen steeds meer marge. Hierdoor is het op een gegeven moment vrijwel onmogelijk voor de thirdparty om nog marge te maken. Producten die goed verkopen gaat bol.com vervolgens zelf inkopen bij de leveranciers. Je geeft Bol.com alleen maar data waarmee ze vervolgens aan de haal gaan. Dit model is afgekeken van Amazon en mag best wel zorgwekkend genoemd worden voor de retail in NL. Prijzen worden in de toekomst helemaal kapot gemaakt en bol.com krijgt steeds meer markt in handen en dicteert de prijzen in veel branches, net zoals dit nu in food gebeurd door Ahold. Slimme ondernemers/retailers moeten uitgaan van hun eigen kracht. Meer bereik genereren via bol.com is alleen maar een korte termijn strategie en wordt je ondergang. Ook ik zeg boycotten die hap en hoop dat de overheid, retail, webwinkeliers en consumenten in gaan zien dat Ahold niet zo’n frisse en eerlijke partij is. Misschien moet Emerce hier ook eens kritisch en eerlijk naar kijken in plaats van alleen maar positief zijn over bol.com. Ik hoop dat Emerce hier eens wat dieper in gaat duiken en hier een inhoudelijk goed stuk over schrijft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond